Въздушното карго остава нестабилно

11.01.2021

Въздушното карго остава нестабилно

Очаква се цените на въздушни товарни превози да останат високи през 2021 г., тъй като перспективите за търсене продължават да са несигурни, а капацитетът бавно се увеличава.

[✕]

Общият Baltic Exchange Air Freight Index (BAI) нарасна до 3155 тази седмица. През последните няколко седмици бяха отчетени най-високите абсолютни показания, дори когато традиционният пиков сезон утихва. Показателите за запаси от продажби остават близо рекордно ниски на международните пазари, особено в ритейл сектора.

„Процентите вероятно ще останат повишени и нестабилни за известно време, а тези, които търсят отсрочка през 2021 г., може да се наложи да бъдат търпеливи. До втората половина на 2021 г. очакваме пътническите полети да се възобновят, особено с увеличаване на ваксинациите. Но първите полети вероятно ще бъдат на къси разстояния, вътрешни и развлекателни, което е по-неблагоприятно за товарите“, коментира Брус Чан, вицепрезидент – глобална логистика в Stifel.

[✕]


Миналата година цените на въздушните товарни превози по основните търговски коридори изток-запад завършиха с високи нива. Данните от BAI - задвижвани от Tac Index, показват, че през декември средните цени от Хонконг до Северна Америка са се увеличили със 107,2% до 7,50 долара/ кг. От Хонконг до Европа средните нива са се увеличили със 77,5% до 5,59 долара/ кг в сравнение с година по-рано. А от Франкфурт до Северна Америка се наблюдава увеличение от 184,1% до 5 долара/кг.

Директорът Бизнес развитие на Tac Index, Робърт Фрей, коментира, че повишението на цените се дължи на удължения пиков сезон, като обемите през декември са се увеличили с 10% в сравнение с година по-рано.

Като цяло данните на BAI показват, че тарифите от Хонконг до Северна Америка са се увеличили с 55,1% до 5,49 долара/ кг на годишна база, докато цените от Хонконг до Европа са се увеличили с 46,2% до 4,02 долара/кг.

С несигурна перспектива за курса, спедиторите търсят договори, свързани с индекси и ad hoc споразумения, според Питър Сталион, брокер във Freight Investor Services. Брокерът посочва, че наред с предизвикателствата свързани с малкия обем от пътниците и локдаун, сега тарифите остават несигурни и заради притока на изходящи ваксини от Азия, възходите и спадовете на Brexit споразумението и новия щам на Covid.

<< Обратно към новините