Въздушното карго остава нестабилно
Очаква се цените на въздушни товарни превози да останат високи през 2021 г., тъй като перспективите за търсене продължават да са несигурни, а капацитетът бавно се увеличава.
Общият Baltic Exchange Air Freight Index (BAI) нарасна до 3155 тази седмица. През последните няколко седмици бяха отчетени най-високите абсолютни показания, дори когато традиционният пиков сезон утихва. Показателите за запаси от продажби остават близо рекордно ниски на международните пазари, особено в ритейл сектора.
„Процентите вероятно ще останат повишени и нестабилни за известно време, а тези, които търсят отсрочка през 2021 г., може да се наложи да бъдат търпеливи. До втората половина на 2021 г. очакваме пътническите полети да се възобновят, особено с увеличаване на ваксинациите. Но първите полети вероятно ще бъдат на къси разстояния, вътрешни и развлекателни, което е по-неблагоприятно за товарите“, коментира Брус Чан, вицепрезидент – глобална логистика в Stifel.
Миналата година цените на въздушните товарни превози по основните търговски коридори изток-запад завършиха с високи нива. Данните от BAI - задвижвани от Tac Index, показват, че през декември средните цени от Хонконг до Северна Америка са се увеличили със 107,2% до 7,50 долара/ кг. От Хонконг до Европа средните нива са се увеличили със 77,5% до 5,59 долара/ кг в сравнение с година по-рано. А от Франкфурт до Северна Америка се наблюдава увеличение от 184,1% до 5 долара/кг.
Директорът Бизнес развитие на Tac Index, Робърт Фрей, коментира, че повишението на цените се дължи на удължения пиков сезон, като обемите през декември са се увеличили с 10% в сравнение с година по-рано.
Като цяло данните на BAI показват, че тарифите от Хонконг до Северна Америка са се увеличили с 55,1% до 5,49 долара/ кг на годишна база, докато цените от Хонконг до Европа са се увеличили с 46,2% до 4,02 долара/кг.
С несигурна перспектива за курса, спедиторите търсят договори, свързани с индекси и ad hoc споразумения, според Питър Сталион, брокер във Freight Investor Services. Брокерът посочва, че наред с предизвикателствата свързани с малкия обем от пътниците и локдаун, сега тарифите остават несигурни и заради притока на изходящи ваксини от Азия, възходите и спадовете на Brexit споразумението и новия щам на Covid.