22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Невидимите препятствия на пътуването в Европа

09.07.2019

Невидимите препятствия на пътуването в Европа

Решили сте спонтанно да отскочите до някой европейски град с автомобила си в последната минута? Чудесно, но ако пристъпите към осъществяване на пътуването без съответна подготовка, рискувате да си вгорчите изненадващото пътешествие!

[✕]

Да седнете зад волана в Европа вече изисква немалка подготовка, за да можете успешно да маневрирате между следните "препятствия": електронни пътни такси; зони с ограничения на движението, за които се изисква регистриране на автомобила; забрани за движение в определени дни и часове; различни винетки. За трудностите при свободното пътуване днес в Европа най-добре ще ви обяснят шофьорите на камиони, които всекидневно се сблъскват с безброй премеждия.

Кратка история на винетката

[✕]


За първи път Швейцария въвежда винетка за пътищата си през 1985 година. Независимо какъв ви е маршрутът, има един-единствен тип винетка, която важи 14 месеца - от 1 декември на предишната година до 31 януари на следващата и тя струва в момента 40 швейцарски франка (36 eвро). Други страни последваха примера на Швейцария. Те изискват от шофьорите определена сума и като цяло винетките са с различна продължителност: Австрия, България, Унгария, Словакия, Словения, Чехия… Необходимо е, както в Швейцария, да залепите съответната лепенка на предното стъкло. Покупката може да се направи и онлайн - най-вече чрез специализирани посредници - на границата или в някой бензиностанция. Унгария и Словения имат електронен вариант, докато Австрия предлага избор между физическа винетка и регистриране на номера на автомобила.

Пътуването става малко по-сложно, когато няма пункт за плащане на такси по някои автомагистрали. За да пресечете р. Темза по-надолу от Лондон по периферното шосе M25, трябва да платите 2,50 британски лири (2,80 евро) същия ден или на следващия - онлайн или в посочен търговски обект. В противен случай глобата може да достигне 105 лири (117 евро).

Подобен е принципът и за редица други електронни такси в Европа по основните пътища в Португалия, Италия, Ирландия, Норвегия, Швеция, а скоро и във Франция... Това важи и когато искате да влезете с автомобил в градове като Лондон, Милано, Болоня, Стокхолм, Гьотеборг или Осло.

Липсва хармонизиране

Появилите се неотдавна „Нискоемисионни зони“ (Low Emission Zone) на континента също ви задължават да се подготвите добре за пътуването си. За да шофирате в центъра на Антверпен, Белгия, с френски регистрационен номер, трябва да регистрирате автомобила си през следващите 24 часа. Това се прави безплатно, но процедурата налага да изпратите сканиран регистрационния талон на превозното средство. Във всички случаи, ако въпросният автомобил се окаже прекалено замърсяващ, ще трябва да се плаща.

Брюксел възприе същия модел, но вече предварително трябва да се показва удостоверение, че лекият автомобилът е ваша собственост, а това може да се окаже проблем, ако автомобилът е под наем... Глобата от 150 евро за нарушение на разпоредбата вече удари по джоба някои смаяни туристи.

И ако белгийските градове не са координирали усилията си, то Германия измисли „екохапче“, което е задължително за 58 населени места. За да влезете в 57 от тях, ви е необходима зелена винетка, която се купува предварително – в автосервизи или бензиностанции. Черешката на тортата отново е в Германия - със съдебни решения бяха наложени ограничения за движението на най-замърсяващите автомобили – били те леки или товарни. Засега те обхващат Щутгарт и някои улици на Дармщат и Хамбург. Магистрала A40, която прекосява Рур от единия до другия край, също може да бъде забранена за дизелови автомобили. Немците обаче трябва освен това да се разберат помежду си за разграничаване на дизеловите автомобили, които засега нямат специална винетка...

Решението – който както намери за добре

Тази пълна липса на хармонизация, в момент когато Франция, Испания, Холандия и още други белгийски градове подготвят нови „Нискоемисионни зони“, които ще засегнат пряко и чуждестранните туристи и транспортни компании, „изправя транспорта в Европейския съюз пред нови предизвикателства“, признава източник от Европейската комисия. „В момента няма никакъв проект за въвеждането на обща европейска винетка, защото въпросът е от компетенциите на местните власти“, обясниха от Еврокомисията.

<< Обратно към новините