22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Новият Actros - камион като S класа

15.05.2019

Новият Actros - камион като S класа

Новият Actros скоро ще е и в България. Междувременно списание КАМИОНИ имаше възможност за драйв тест в красивите околности на Барселона. Тествахме всички нови високотехнологични системи и на базата на това можем да кажем - да, новият Actros e като S класа. Защо? Ще разберете от следващите редове.

Нека сме наясно от самото начало - силовата линия и кабината на новия Actros като цяло не са променяни. Множеството иновации са технологични и не се виждат от пръв поглед. Отвън може да забележите единствено, че липсват страничните огледала, но… когато седнете зад волана на новия Actros, технологиите започват да се разкриват една по една… и всъщност ни повеждат към бъдещето, което в новия Actros се случва днес.
 

Мултимедийно контролно табло

Първата голяма новост е контролното табло, което се състои… само от два дисплея. И това е първата връзка и с технологиите, използвани при леките автомобили.



За по-възрастните водачи такова контролно табло може и да е малко странно, но човек може да се влюби в новия му вид още докато нагласява настройките. Защо? Защото всичко се управлява с лекотата, с която управляваме смартфона си. А това всеки го може. Защото може да си персонализира видът му и всички настройки да се запомнят в дигиталната карта на водача. Защото видимостта е много добра и на светло и на тъмно. Защото…

На централния дисплей е панелът с инструменти. С едно-две движения водачът може да избере как да изглежда той. Може да избере класически вид с отделени оборотомер и скоростомер, или по-модерен вид - когато оборотомерът и скоростомерът са в едно в центъра на дисплея. Може да избере какви настройки да вижда вляво и вдясно. А когато по време на карането се включват различните системи, панелът с инструменти също променя вида си в зависимост от това, коя система е включена. И всичко това става само от бутоните на волана, които между другото са като в леките автомобили.



Всички останали настройки се управляват от дисплея, разположен вдясно от волана. Иконите са ясни, може да се задействат с докосване на екрана или с бутоните в долната част на дисплея. Може да настроите всичко да се появява на български език, което определено е удобно предимство.
 

Без странични огледала - системата Mirror Cam

Втората технологична новост, която е и световна премиера, е системата Mirror Cam - така Mercedes нарича външните странични камери и дисплеите вътре на А колоните на кабината, които заменят стандартните странични огледала.



За премахването на страничните огледала и смяната им с видеокамери и дисплеи вътре в кабината се говори отдавна. Но Mercedes е първият производител, който го реализира в серийно производство. Да, серийно новият Actros се предлага със системата Mirror Cam. За скептиците нека веднага да кажа, че който много държи, може да си поръча и стандартните странични огледала като опция, но едва ли ще го направите, след като тествате Mirror Cam.



Всъщност това не е проста смяна на страничните огледала с камери и дисплеи, а цялостна система, която дава много предимства. Първо, нека да кажа, че с нея се свиква много лесно. Погледът се отклонява много по-малко и това, което се вижда на дисплеите, е значително повече от това, което предлагат като видимост страничните огледала. А има и много други допълнителни функции. Например образът на дисплеите се показва така, че водачът винаги вижда края на полуремаркето - при завой, маневриране или на заден ход. Една жълта линия на дисплея показва точно къде е краят на полуремаркето и това е изключително удобно при приближаване към рампа. Дисплеите вътре в кабината осигуряват много добра видимост и през нощта, включително и когато камионът е спрял и завесите са спуснати, водачът незабелязано може да види дали има някакво движение или неправомерни действия около композицията. На дисплея има и още три жълти линии, които се променят при изпреварване или при прибиране след изпреварването, като ни показват дали сме на безопасно разстояние от движещото се превозно средство в другата лента.



Mirror Cam има и още допълнителни предимства - поради липсата на страничните огледала видимостта като цяло от позицията на водача е подобрена, а освен това се подобряват аеродинамичните характеристики на камиона и това води до по-нисък разход на гориво

С две думи, Mirror cam е много удобна и полезна система.
 

Стабилно в лентата на движение - системата Active Drive Assist

След като свиквам с мултимедийното контролно табло и Mirror Cam, преминавам към следващата технологична новост - системата Active Drive Assist, която активно държи цялата композиция в лентата на движение. Активно означава, че ако композицията тръгне наляво или надясно извън лентата на движение, автоматично се задейства управлението и така камионът се движи стабилно в лентата.



Включвам я с две движения от десния дисплей и… предпазливо вдигам ръцете си от волана, готова всеки миг да поема контрола, още повече виждайки че магистралата пред мен прави завой. Но… не ми се налага. Системата Active Drive Assist работи отлично и композицията ми не се отклонява изобщо. Всъщност на магистралата по закон нямам право да не държа волана, затова и след 15 секунди на контролното табло се появява съобщение, да поема управлението, а ако не го направя след още 15 секунди съобщението вече светва в червено и се добавя и звуков сигнал.

 

Фантастично - системата PPC по междуградски пътища

Вече много водачи познават системата на Mercedes PPC за управление на силовата линия съобразна терена. В новия Actros тази система е доразвита и вече работи и по междуградски двулентови пътища. Доразвитието е базирано на нови дигитални карти с висока резолюция и висока точност. Може би на пръв поглед това допълнение няма да ви се стори особено важно, но то просто трябва да се пробва.



По време на тестовото каране част от трасето беше точно по такъв път - двулентов, с изкачвания и спускания и с остри завои, някои от които и на 180 градуса. Включих системата PPC+ за междуградски пътища, зададох скорост 50 км в круиз контрола и… след това единствената ми работа беше просто да следвам пътя. Преди всеки завой системата ме предупреждаваше - примерно след 50 м следва завой на дясно и най-подходящата скорост за този завой е примерно 38 км. и тази информация се изписва на панела с инструменти. След което камионът сам намаляваше скоростта и взимаше плавно завоя. Същото се случва например и когато предстои кръгово движение или навлизане в градска част и скоростта трябва да бъде адаптирана съответно. Дори и да не използвате активния круиз контрол и камионът да не намалява скоростта сам, информацията на екрана пак е много полезна. Да не говорим, че по данни на Mercedes с PPC+ по междуградски пътища може да се намали разходът на гориво с до 5%.

Какво струва всичко това?

Естествено с толкова много нови технологии всеки си задава въпроса - колко ще ми струва всичко това. От Mercedes обявиха, че цената на новия Actros средно ще е 4-5% по-висока в сравнение с предишния модел. Което вероятно не е много, защото получаваш камион с по-добро място за работа, по-сигурен и по-безопасен, с по-нисък разход на гориво. И сигурно си струва да имаш бъдещето още днес.

Снежина Баджева

Испания - София

Очаквайте скоро и видео от драйв теста на новия Actros

Още подробности и впечатления - в юнския брой на списание КАМИОНИ

<< Обратно към новините