22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Логистичните бази са силно зависими от голямата индустрия

09.11.2018

Логистичните бази са силно зависими от голямата индустрия

Пазарната ситуация дава сигурност да се стартират нови фази от логистични проекти, но липсата на инвестиции в голямата индустрия разколебава предприемачите.

[✕]

Производители, 3PL доставчици, електронна търговия, аутомотив сектор – около тези опорни точки се завъртя дискусията, посветена на пазара на логистични и индустриални площи, на тазгодишната конференция BalREc.
Отдавна е известно, че у нас аутомотив производителите развиват и други сектори от икономиката. “Автомобилната индустрия е един от най-бързо развиващите се отрасли в икономиката на България. Нейният дял е нараснал от 1 до 5% за последните осем години. В същото време броят на заетите лица се е увеличил до 50 000 души. В момента се наблюдава засилен интерес от страна на чуждестранни инвеститори и тенденции за разширение на бизнеса на вече присъстващи в България компании. В аутомотив сектора в момента са в процес на реализация около 12 проекта на фирми като ЕТЕМ, Visteon, Melexis, Odelo Farba, Leoni, Voss Automotive, Sensata, Bosch и др. на обща стойност над 500 млн. евро. Благодарение на тези инвестиции в сектора се очаква да бъдат разкрити нови 50 000 работи места”, каза неотдавна министър Томислав Дончев.

3PL компаниите също се развиват паралелно с развитието на индустрията в една страна. Но те предпочитат да наемат бази, построени по мярката на техния бизнес. Спекулативно строителство почти няма, тъй като липсата на големи и значими инвеститори в България, разколебава предприемачите, готови да направят вложение в логистични бази. Анализатори сочат, че оптимизмът леко намалява по отношение на увереността на бизнеса с недвижими имоти за развитие, доходност и норма на печалба. Въпреки, че България остава в полезрението на  инвеститорите като пазар с потенциал и конкурентна дестинация, съседните ни страни винаги са с едни гърди напред и предлагат по-добри условия за възвращаемост на вложенията. Електронната търговия, която е двигател за изграждането на огромен обем от индустриални площи в Полша, Чехия, Унгария, Румъния и Сърбия все още не е сериозен фактор в България, по-скоро налице е развитие на куриерите и развитието на логистиката на последната миля.

Има и една добра новина, според Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални и логистични площи" към Forton/Cushman&Wakefield. И тя е, че българските инвеститори в логистични бази започват да реализират нови етапи от своите проекти. През 2019 г. се очаква да влязат в действие нови спекулативни логистични площи. В много случаи обаче клиентите имат специфични изисквания, които трудно могат да бъдат изпълнение със спекулативен проект. И още нещо - изискванията, свързани с температура, осветление или противопожарни стандарти, водят до повишаване на наемите. А в представите на чужденците България е много евтина дестинация. Сблъсъкът с реалността, обикновено ги насочва към Румъния, Сърбия, Словения.

<< Обратно към новините