22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Продуктовите такси за камиони и автобуси са незаконни

10.09.2018

Продуктовите такси за камиони и автобуси са незаконни

Около това мнение се обединиха асоциациите на превозвачите на днешната пресконференция. Те искат спиране на изпълнението на Наредбата за продуктовите такси до отпадане на неприемливите текстове, влезли в сила от 16.07.2018 г.

[✕]

В средата на юли за първи път чрез наредба бяха въведени продуктови такси за камиони над 3,5 т и автобуси над 8 пътници, платими при регистрация - 938 лв.  за нови и 2325 лв. за употребявани превозни средства. Така от транспортния бранш ще се събират средно около 10-12 млн. лева годишно, които не е ясно за какво ще се използват, заявиха превозвачите.

Те настояват, че камионите и автобусите не са отпадъци, още по-малко трябва да се приравняват с найлоновите торбички и пластмасовите чашки. Те не са като леките автомобили, защото са дълготрайни материални активи, т.е. сериозна инвестиция от страна на транспортните фирми.

Превозвачите настояват, че въвеждането на продуктови такси с наредба е незаконно не само по българското, но и по европейското общностно право.

Илиян Филипов, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт обясни, че продуктова такса за камионите и автобусите се плаща от самите производители, т.е. не е редно потребителят да плаща втори път за същото нещо. В допълнение той заяви, че употребяваните камиони и автобуси, които вече не се използват в България, по-скоро се изнасят за страни от Близкия Изток и ОНД, отколкото да остават у нас и да подлежат на рециклиране.

Според Васил Пиронков, председател на Асоциацията на автобусните превозвачи, налагането на тази допълнителна такса е в ущърб на обществото и най-вече на социално слабите граждани. Те използват основно градски транспорт, а при новите условия транспортните фирми ще ограничат инвестициите в нови автобуси и ще разчитат повече на старите.

Христо Христов от транспортната секция на КРИБ подчерта, че в чл. 60, ал. 2 от Конституцията е посочено, че данъчните облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон, а не с наредба, което означава, че новите текстове са противоконституционни.

Като цяло превозвачите бяха сдържани по въпроса за това, че от събраните от тях такси на практика ще се облагодетелстват рециклиращите компании. Все пак Христо Христов, председател на Асциацията на вносителите на автомобили, заяви, че за 1 година тези фирми са получили от държавата 54 млн. лв. за рециклирани 40 000 автомобила. Освен това той подчерта, че в България вносът на автомобили се облага с какви ли не такси без баланс в интересите на засегнатите лица, в т.ч. екотакса, приходите от която възлизат на 400 млн. от нейното въвеждане досега - без никой държавен служител да е обяснил до ден днешен как и за какви цели се изразходват тези пари.

Превозвачите солидарно изразиха голямото си съжаление за оставката на министър Московски. Определиха го като голям професионалист, всеотдаен, диалогичен, достоен човек, който 10 години се е борил за интересите на бранша в България и чужбина. Те изброиха редица постижения на него и неговия екип, които са променили съществено бранша и са поставили основите на неговото модернизране и европеизиране.

<< Обратно към новините