21. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2018. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2018 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Превозвачите започват протести

16.05.2018

Превозвачите започват протести

Българският транспортен бранш ще продължи да отстоява правото си на бизнес без дискриминация и двойни стандарти в ЕС. Около това се обединиха участниците в международната транспортна конференция, организирана от Съюза на международните превозвачи (СМП) в София.

[✕]

Товарните превози са бизнес, който се развива в силно конкурентна среда и не получава субсидии от фондовете на ЕС. Спазват се строги регулации, свързани с техническото състояние на превозните средства, екологичните норми безопасност на труда с над 36 директиви и регламенти“, съобщи Йордан Арабаджиев, изп. директор на СМП, като се позова на данни от Доклада на ЕК до ЕП и Съвета на Европа в областта на автомобилния транспорт.
„Ето защо, предлаганите регулации в пакет Мобилност 1 са напълно необосновани и засягат основно фирмите от Източна и Централна Европа, които поради географската си отдалеченост ще бъдат силно затруднени или поставени в невъзможност да изпълняват изискванията“, заяви той. Задължителното връщане за почивка на шофьорите до дома на всеки три седмици вменява задължение, което не се отнася за никоя друга категория работници в ЕС, включително и за заетите в други сфери на транспорта (въздушен и воден). Единственият ефект е всеки ден няколко хиляди камиона да бъдат извадени от пазара.“

Висок риск от фалити
Седмичната почивка задължително в хотел създава повече неудобства за шофьорите от фирми в географската периферия на Европа. Липсата на охраняеми паркинги в повечето държави увеличава риска от кражби на товари и превозни средства. Само за 2016 г. на територията на ЕС те са били в размер на 3 млрд. евро. „Искаме място за нашия бизнес в ЕС и не желаем да бъдем само донор на работна сила“, каза още Арабаджиев.
Против спорните текстове на пакта за мобилност се обявиха и присъстващите на събитието Мачей Вронски, президент на Transport Logistyka Polska и Пол Крайчович, представител на унгарската транспортна организация NiT, които заявиха пълна подкрепа на исканията на нашите превозвачи.
79,5% от собствениците и управители на транспортни фирми определят промените в Мобилен пакет 1 като огромен риск за бизнеса и изразяват опасения, че ще фалират в следващите 2 до 3 години. Това стана ясно от анкетно проучване сред фирми и водачи от СМП. Над 83% от участвалите в изследването фирми определят връщането към дома като изискване, което ще ги затрудни, а над 93% смятат, че така ще се създадат неудобства за шофьорите и ще се увеличат значително разходите и административните тежести при осъществяване на дейността им.
С готвените регулации на практика ще се отнемат приходи в бюджета на България, а след 2020 г. от нашия държавен бюджет ще трябва да се плащат по-високите вноски в бюджета на ЕС за новия програмен период, смятат представителите на бранша.

Мачей Вронски

Противозаконни разпоредби
„ЕС не е компетентен да въвежда хармонизация в нивата на разходи на доставчиците на транспортни услуги“, съобщи Мадлен Кавръкова, Доктор по международно частно право. Според нея с Мобилен пакет I ЕК косвено се намесва в ценообразуването на транспортните операции. Поставят се допълнителни условия, които дискриминират икономически едни държави, за сметка на други в ЕС, което противоречи на чл. 95 ал.1 от Договора за функциониране на ЕС. В сектора автомобилен транспорт няма „социален дъмпинг”, защото равнищата на заплащане в отделните държави членки са съпоставими.
„Призоваваме институциите на ЕС при приемането на предложенията за изменение на секторното законодателство на автомобилния превоз да се вслушат в разумния глас на бизнеса“ каза г-н Ангел Траков, председател на Управителния съвет на СМП. Представителите на бизнеса са единодушни, че ще продължават да отстоява правата, които Договорите на ЕС дават, като ще търси начини и средства да оспорят законосъобразността на предлаганите изменения в регулациите, включително и със законовите мерки на международното право.


Протести
Българският автомобилен сектор – товарни превози и превоз на хора – се обедини с решението да организира мирен протест на 17 май, 2018 г., в деня на срещата на Върха в София. Целта на протеста е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които промените ще донесат за икономиката на България и за нейните граждани.
Предвижда се автомобилно шествие с тежкотоварни камиони и автобуси от 10:00 до 17:00 часа на бул. „Цариградско шосе“ (отбивката към бул. „Брюксел“, лентите в посока София). Паркирани товарни автомобили ще наредят протестна колона до отбивката за кв. „Дървеница” (4-ти км). След отбивката за кв. „Дървеница” до отбивката за бул. “Ситняково“ ще бъде наредена протестна колона от автобуси.
Междувременно от 13:30 до 17:30 часа ще бъде проведено протестно шествие със сборен пункт площад „Македония“, по маршрут по ул. „Алабин“ към Съдебната палата, вдясно по бул. „Витоша“ до парковото пространството пред НДК, където ще се държат речи.

<< Обратно към новините