21. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2018. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2018 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Бързината – основно предизвикателство при доставката на биопродукти

сп. Логистика, 2014, бр. 3
12.06.2014

В Гимел работят по строги правила, задължителни за цялата верига на доставки

Бързината – основно предизвикателство при доставката на биопродукти
Пакетажните линии са направени по специална поръчка на Гимел

Отглеждането на биозеленчуци е труден процес, тъй като при него всичко е специално. Специални са семената, специална е почвата, специални са торовете, специално е опаковането на продуктите, че дори и техният транспорт. Спазваш ли обаче всички правила, можеш да разчиташ на добър пазар в европейските страни. Това доказва дейността на Гимел – най-големият български производител на биозеленчуци.

[✕]

Отглеждането на биозеленчуци е труден процес, тъй като при него всичко е специално. Специални са семената, специална е почвата, специални са торовете, специално е опаковането на продуктите, че дори и техният транспорт. Спазваш ли обаче всички правила, можеш да разчиташ на добър пазар в европейските страни. Това доказва дейността на Гимел – най-големият български производител на биозеленчуци.



Отглеждането на зеленчуци винаги се е смятало за една от тежките и трудни земеделски дейности. Сред основните проблеми е ниската трайност на продуктите. Изисква се много добра организация на пласмента, така че стоката да стигне по най-бързия начин до крайния клиент. Именно добрата организация е една от тайните на успеха на Гимел.

 



Проследяемост на веригата


Дружеството е създадено през 1995 г., а в бизнесът с биозеленчуци навлиза през 2000 г. по препоръка на германски концерн. Днес фирмата разполага с 4 оранжерийни комплекса с обща покрита площ 56 хектара. Те са разположени в районите на с. Звъничево – област Пазарджик, гр. Левски – област Плевен, и гр. Мартен – област Русе. В тях се отглеждат домати и краставици, чери домати, зелени салати, спанак и подправки. Отделно на открити площи се произвеждат и други зеленчуци – чушки, патладжани, зелен боб, тиквички и др. Близо 80% от произведените зеленчуци се реализират преимуществено в Европейския съюз – Германия, Великобритания и скандинавските страни.
Изискванията към биопродуктите не са свързани само с тяхното отглеждане, а и с цялата верига на доставки от оранжериите (откритите площи) до крайния клиент. Трябва да има 100% проследяемост на всеки детайл от логистиката на процеса – от доставката на семената до предлагането на готовия продукт в магазина. За целта се попълват специфични документи и се водят дневници за целия процес на отглеждане, пакетаж и експедиция. В документацията трябва да бъде отразен всеки допир с външния свят, който е имал даденият продукт.
Не е достатъчно един продукт да бъде отглеждан по методите на биоземеделието, за да носи представката „био”. Необходимо е и семената, от които се добива, да бъдат произведени по тези методи. В Гимел доставят семена от утвърдени европейски производители, сертифицирани за биопроизводство. Използват се само органични торове. Някои от тях се внасят, а други фирмата сама компостира. Всички необходими за отглеждането продукти също трябва да имат удостоверения, че са подходящи за биоземеделие.

 



Първо продаваш, после произвеждаш


В Гимел работят планово. Месеци предварително те изготвят предложение за своите партньори в чужбина какви точно количества могат да им осигурят от реколтата. Въз основа на това предложение контрагентите заявяват съответните количества. Цената се уточнява седмица преди експедицията, като се базира на борсовите цени на продукт в ЕС. Почти 75% от продажбите на фирмата се правят по този начин. „На база на предварителните заявки ние определяме производствената си програма още преди да сме засели семената – обяснява Елена Герганова, търговски директор в дружеството. – Зеленчуците имат малко дни живот и ако нямаш идея къде ще ги реализираш, става много трудно. Когато продуктите узреят, всяка минута е ценна за нас. Затова ги продаваме, преди още да са откъснати.”
Оранжериите на фирмата работят целогодишно, като имат само 1–2 месеца прекъсване. Всяка оранжерия почива през различно време, като тогава се обработва почвата. През най-топлите месеци (юли и август) се извършва и т.нар. соларизация – почвата се покрива със специални материали, загрява се силно и в резултат се обеззаразява от вредните организми.

 



По най-бързия начин


Производственият цикъл е различен за отделните зеленчуци. За краставиците той е около 6 месеца, а за доматите – 8. Узреят ли, започва брането. Бързината е основното предизвикателство пред логистиката на тези продукти. Поради тази причина всяка производствена база на фирмата има собствен пакетажен (манипулационен) цех близо до оранжериите.
За разлика от други земеделски култури зеленчуците се берат само ръчно. След това веднага постъпват в т.нар. зала за предохлаждане, където престояват известно време, за да се свали температурата им с 5–8°С. (През зимните месеци – до май, не се прави предохлаждане.)
Следващата спирка са пакетажните линии. Те са изработени по специална поръчка на фирмата. На тях краставиците се фолират, а доматите се подреждат в опаковки от 0,5 кг. После се редят в кашони и се поставят на палети. Върху един палет се събират около 100-120 кашона.
Пакетирането на биологичната продукция се извършва съгласно европейските стандарти и изисквания за качество. За разлика от конвенционалните зеленчуци тук има строги изисквания към опаковките. Те трябва да покриват най-високия стандарт за съхраняване на храни по отношение и на картона, и на лепилото. Затова от производителите на опаковки се изисква да предоставят точно определени сертификати, че техните опаковки покриват стандартите.
Обикновено пакетирането се извършва следобед, а вечерта палетите с продукцията постъпват в хладилния склад, където се съхраняват от 12 до 24 часа на температура 8–10°С.
Товаренето обикновено започва рано сутрин, с помощта на специален ръкав, като в един камион се събират 33 европалета с продукция. До 60 часа след тръгването камионът трябва да е пристигнал в склада на клиента в Германия или в друга държава от ЕС. За клиентите от България стоката пристига още същия ден.
Камионите за превоз също отговарят на определени изисквания. Освен че в тях трябва да се поддържа определена температура от 8 до 12°С, преди товарене те следва да бъдат добре почистени със специално одобрени екопрепарати.

 



Доставка по процедура


За доставка до чуждестранни клиенти фирмата работи с постоянни български превозвачи и спедиции. Курсовете се планират най-малко седмица преди товаренето.
„Преди влизането ни в ЕС логистиката беше доста сложна – имаше квоти за международните превози, митници, малко фирми разполагаха с подходящи камиони – разказва г-жа Герганова. – Сега е много по-лесно. Трябва само да си организираш добре нещата, да се договориш предварително и да работиш.”
Цялата доставка до западните партньори се извършва по предварително уточнена процедура. При договора с превозвача изрично се посочва каква е най-подходящата температура за превоз на зеленчуците. В приемния пункт на клиента се прави пълна проверка на условията, при които е получена стоката. Освен външния вид се записва и каква е температурата в ремаркето. Тези процедури започват вече да се прилагат и от някои български клиенти.
На вътрешния пазар фирмата доставя зеленчуците със собствени камиони. Работи се предимно с търговските вериги и специализираните магазини за биопродукти. Обикновено родните магазини поръчват от днес за утре, което не е проблем за Гимел, тъй като става въпрос за малки спрямо нейния капацитет количества. За доставка до постоянните си български клиенти фирмата поддържа прогнозни количества, които се основават на досегашното сътрудничество с тях.

 

 

Елена Герганова: „За да можем да се конкурираме на равни начала с най-големите европейски производители, трябва да покриваме на 100% най-високите европейски стандарти.”

 



Обратната връзка


Гимел разполага и със собствен магазин до централния си офис в София. Освен търговска той има и друга цел – осъществява обратната връзка с крайните клиенти. Така експертите от фирмата могат да разберат от какво са доволни потребителите, а също и какво още желаят.
От няколко години фирмата има 30 дка градина за биологично отглеждане на ябълки. Тази година дърветата ще дадат първия си плод, като тепърва се прави схема за пласмента на новите продукти.
Фирмата наема между 500 и 700 работници в зависимост от сезона. През лятото техният брой е най-голям и наемането им не е лесно, защото тогава е усилен сезон и за много други дейности. Дружеството има спечелени и реализирани няколко проекта по Програмата за развитие на селските райони, мярка 121-ва, чрез които е модернизирана част от базата. 

Васил Василев

<< Обратно към новините