MAN eTruck набира скорост
Мюнхенският производител навлиза в електромобилността с голямо ускорение
MAN eTruck e красив, елегантен, предизвикателен като истински лъв. Ето какво още научихме за него по време на специално събитие MAN eMobility Experience, организирано в Мюнхен.
Видяхме не само този електрически влекач, задвижван с батерии, но и се запознахме с цялостната концепция на MAN за настъпващата електромобилна ера при товарните автомобили.. При прехода от дизел към електричество производители, инженери, превозвачи, законодатели, инфраструктура, сервизно обслужване... имат да извървят дълъг път. И за MAN стъпките по този път вече са очертани и планирани във времето.
Ще е то MAN eTruck?
Към момента MAN eTruck е на ниво прототип от предсерийно производство, като серийното му производство е планирано от 2024 г. Тогава ще се предлага цялата гама от автомобили – както влекачи, така и шаси кабини с различни конфигурации за различни приложения и с различен брой пакети батерии, осигуряващи мощност и пробег съобразно нуждите на конкретния клиент. Т.е. говорим не за един тип влекач, предназначен за превози на дълги разстояния, а MAN се подготвя да представи електрически цялата гама камиони, които сега има като дизелови варианти за международен транспорт, строителство и дистрибуция.
Влекачите, които карахме на тестовата писта на MAN край Мюнхен, бяха два. Конфигурацията и на двата е 4х2, но единият беше предназначен и за нископодово полуремарке. Електрическата силова линия се състои от централно електрическо задвижване, което е сърцето на новия MAN eTruck, и предавателна кутия с 2 или 4 предавки. При превозни средства с бруто маса до 18 тона ще се използва двустепенната предавателна кутия, а при по-тежките композиции вече ще се разчита на 4-те предавки. Превключването на предавките, разбира се, е автоматизирано. Електрическото задвижване осигурява мощност от 300 до 350 kW. Въртящият момент е над 3000 Нм. При влекачите електричеството ще се осигурява от 4 до 6 пакета литиево-йонни акумулаторни батерии с използваем капацитет на батериите от 300 до 500 Квтч.
Малко лични впечатления
Композициите, теглени от MAN eTruck, с които правим няколко кръгчета по тестовата писта, са с обща маса 32 тона, т.е. не изцяло натоварени, и с 4-степенната предавателна кутия Те ускоряват бързо и енергично – точно както подхожда на един лъв, защото пълният въртящ момент е наличен веднага, и също така бързо спират. Рекуперирането на енергия започва веднага, след като се отпусне педалът на газта, а с лостчето за забавителя, разположено вдясно на кормилната колона мога да задам спирачно действие на няколко степени и веднага виждам на дисплея с инструменти степента на рекупериране на енергия, както и с какъв заряд на батериите разполагам. Енергийният мениджмънт е е едно от най-важните неща при електрическите камиони и изглежда, че MAN се справят доста добре с него. Влекачите са с камери и дисплеи вместо с традиционните огледала и при пускането им на пазара ще предлагат и всички системи за безопасност, характерни за дизеловите автомобили.
Важните въпроси за пробега и времето за зареждане
При пускането на MAN eTruck на пазара първоначално ще е възможен дневен пробег между 600 и 800 км, като се използва интелигентно времето за 45-минутната почивка на водачите за междинно зареждане. Прогнозите са, че през втората половина на това десетилетие ще бъде възможен и да 1000 км дневен пробег благодарение на нови технологии при батериите.
Към момента влекачите могат да се зареждат на бързи CCS зарядни станции с мощност до 350 кВт. При пускането на пазара те ще са готови и за зареждане на мегаватови зарядни станции. MAN работи усилено по специални проекти, свързани с мегаватовото зареждане на камионите.
Собствено производство на батерии
Няма две мнения, че акумулаторните батерии са ключов елемент за пробега на електрическите камиони. Затова не е никак случайно решението на MAN да започне собствено производство на батерии в завода си в Нюрнберг.
През третото тримесечие на 2023 г. ще започне строежа на новото хале за производство на батерии. А стартът на серийното производство на батериите ще бъде даден в началото на 2025 г. Пълният капацитет ще е 110 000 батерии годишно, като ще се произвеждат пакети както за електрическите автобуси, така и за електрическите камиони на MAN. Инвестицията е около 100 млн. евро в рамките на следващите 5 години.
В допълнение към пробега, при разработването на батерии на MAN се фокусира върху безопасността при сблъсък, издръжливостта, както и устойчивостта на вибрации и температури. Още отсега се мисли и за демонтирането и рециклирането на батериите.
Цялостно консултиране на клиентите в областта на eMobility
Ясно е, че интегрирането на един или повече електрически камиона в съществуващите флоти на превозвачите не е проста задача. Ето защо е създадено специално консултантско звено MAN Transport Solutions, което да помогне на транспортните компании в прехода към тази нова ера. То предлага консултантската услуга 360 градуса eMobility Consulting. Услугата е наречена 360 градуса, тъй като обхваща цялата система, свързана с придобиване и използване на електрическо превозно средство. Освен кои са подходящите превозни средства, това включва и разглеждане на специфичните за клиента условия на работа, като например експлоатационни фази, включително оптимизация на разходите, анализ на маршрута и оптимизация на автопарка. MAN Transport Solutions си сътрудничи с ABB, Heliox и SBRS-Schaltbau, за да предложи и подходящата инфраструктура за зареждане в допълнение към цялостното консултиране.
На сайта на MAN Truck & Bus клиентите могат да намерят новия MAN eReadyCheck – инструмент, с който безплатно могат да проверят какъв автомобил им трябва и как техните маршрути за доставка могат да се управляват изцяло електрически. Ако даден клиент иска да ползва услугата Mobility Consulting, трябва да се обърне към търговския си представител в съответната страна.
Разработване и изграждане на мегаватова технология и инфраструктура за зареждане
MAN участва и в редица проекти, свързани с технологиите за зареждане на тежкотоварни електрически камиони.
Един от тях е NEFTON, който е стартирал през миналата година и се фокусира върху развитието на технологията за зареждане. Основната цел на NEFTON е да демонстрира мегаватовата система за зареждане (MCS) на MAN с капацитет на зареждане над 2 мегавата. Проектът има за цел да тества на ранен етап очертаващият се стандарт за зареждане MCS. В рамките на проекта се изследва и двупосочното зареждане в мегаватовия диапазон, чрез което камионът може да функционира допълнително като устройство за съхранение на енергия за електрическата мрежа.
Освен с технологията за зареждане и нейното приложение MAN се ангажира и с разширяването на инфраструктурата за зареждане: TRATON Group, Daimler Trucks и Volvo Trucks основаха съвместно предприятие, което има за цел в рамките на следващите 5 години да създаде 1700 високоефективни точки за зареждане на или в близост до магистрали и логистични центрове в цяла Европа. За тази цел партньорите ще инвестират общо 500 млн. евро.
Каква мощност и колко зарядни станции ще са необходими
Според оценки на на ACEA за бъдещото пълно електрифициране на европейския транспорт на дълги разстояния ще са нужни 42 000 зарядни станции. MCS зарядните станции са абсолютно необходими, за да се осигурят кратки времена за зареждане. Ако до 2030 г. по европейските пътища се появят 350 000 електрически камиона, ще е необходим капацитет за зареждане от 37 тераватчаса годишно, базиран на възобновяеми енергийни източници. Това съответства на средното годишно производство на енергия от около 6000 вятърни турбини.
Още в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ - печатно и онлайн издание на www.transport-press.bg