eActros LongHaul – стъпка към електрификацията на тежкотоварния транспорт

29.09.2022

eActros LongHaul – стъпка към електрификацията на тежкотоварния транспорт

eActros LongHaul на Mercedes-Benz Trucks е концептуален прототип на електрически влекач, задвижван само от батерии и предназначен за транспорт на дълги разстояния. Той използва технология за батериите, различна от тази при eActros, и очакванията са за 500 км обхват с едно зареждане.

eActros LongHaul беше показан пред широката публика за първи път на изложението IAA Transportation 2022 в Хановер, а идеята за него беше обявена още през 2020 г. Със своите характеристики и потенциал за бъдещо развитие eActros LongHaul съвсем заслужено спечели Наградата за иновации при камионите за 2023 г.


 

Тежкотоварният транспорт на дълги разстояния е най-взискателният сегмент в товарния автомобилен транспорт по отношение на полезен товар, пробег и маршрути. В същото време точно при него има голям потенциал за намаляване на емисиите на CO2. Ето защо не е чудно, че Mercedes-Benz Trucks влага много усилия по отношение на разработването на eActros LongHaul.


 

Най-интересното са батериите

Батериите, използвани в eActros LongHaul, са литиево-йонни желязофосфатни батерии (LFP). Тези батерии са по-големи и се характеризират с висок разряден и заряден ток и съответно – по-кратки времена за разреждане и зареждане. За сравнение в eActros, който вече е в серийно производство, батериите са Li NMC (литиево-никелова-манганова-кобалтова батерия). LFP батериите имат по-дълъг експлоатационен живот и повече използваема енергия. Батериите на eActros LongHaul могат да се зареждат от 20 до 80 процента за по-малко от 30 минути на зарядна станция с мощност от около един мегават.


 

Мегаватовите зарядни станции (MCS) все още не са стандартизирани, но се очаква това да стане през 2024 г. – годината, през която eActros LongHaul ще влезе в серийно производство. Ако се използва зарядна станция със стандарт CCS, eActros LongHaul може да бъде зареден от 20 до 80% за около 45 минути.

В eActros LongHaul са инсталирани три пакета батерии, които осигуряват общ капацитет от над 600 кВтч. Два електрически мотора, като част от нова е-ос, генерират непрекъсната мощност от 400 кВт и пикова мощност от над 600 кВт. Тъй като тук се работи с по-високоволтова технология (800 волта), голяма част от компонентите са ново разработени и не са същите като в eActros.

Развойните инженери в Mercedes-Benz Trucks проектират eActros LongHaul, така че превозното средство и неговите компоненти да отговарят на същите изисквания за издръжливост като сравним конвенционален тежък Actros. Това означава 1,2 милиона километра по пътя за период от десет години. Точно това е и една от причините да са избрани LFP батерии – защото доставчикът на батериите дава гаранция 10 години или 1,2 млн. км. Освен това се смята, че тези батерии са и по-добри по отношение на безопасността в случай на инциденти.

Кога се очаква серийното производство

Кабината на новия влекач eActros LongHaul 4х2 е с увеличена дължина и 4 м междуосие. Тя е и с подобрена аеродинамична форма, което се отразява положително на разхода на енергия.

Първите прототипи вече са преминали интензивни тестове и следващата година ще бъдат тествани по обществени пътища. През следващата година почти серийни прототипи ще бъдат предоставени и на различни клиенти за тестване. Серийното производство е предвидено за 2024 г.

Може ли пробегът да е по-висок?

Очаква се т.нар. електрифицирани ремаркета – eTrailer, да могат значително да увеличат обхвата на електрическите камиони. Ядрото на такова полуремарке е електронна ос, включително с вградени батерии, които поддържат теглещото превозно средство с допълнителна мощност. В зависимост от капацитета на батериите на eTrailer се очаква със серийната версия на eActros LongHaul да са възможни пробези от повече от 800 километра с едно зареждане на батерията.


 

Какво става със зарядната инфраструктура

През юли тази година Daimler Truck, TRATON GROUP и Volvo Group основаха съвместно предприятие с цел да се подпомогне изграждането на публични зарядни станции за товарни автомобили. Съвместното предприятие планира да инсталира и експлоатира 1700 високопроизводителни зарядни точки за захранвани с батерии тежкотоварни камиони и междуградски автобуси в Европа. Мрежата за зареждане, инициирана от трите компании, ще бъде отворена и достъпна за всички тежки индустриални превозни средства в Европа, независимо от марката.

Mercedes-Benz Trucks работи съвместно и със Siemens Smart Infrastructure и ENGIE по изграждането на зарядни станции в логистичните центрове или депата на клиентите си.

Освен това Daimler Truck участва и в проекта за „високопроизводително зареждане на камиони за превози на дълги разстояния“ (HoLa). Този проект е под патронажа на Асоциацията на германските автомобилостроители VDA. Той планира на четири места в Германия ще бъдат инсталирани и тествани в реална употреба мегаватови зарядни станции (Megawatt Charging System - MCS).

Повече информация – в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – печатна и дигитална версия на www.transport-press.bg

<< Обратно към новините