Какво показва логистичният индекс за развиващите се пазари
Supply chain мениджърите не предвиждат глобално икономическо възстановяване до 2022 г. или след това, въпреки очакванията, че Азия, Северна Америка и Европа ще се възстановят през тази година от спада, предизвикан от COVID-19.
Covid-19 промени коренно хода на развитие на бързоразвиващите се пазари, като икономическите щети са по-сериозни в момента, отколкото по време на Голямата рецесия 2008-2009. Годишното проучване за Emerging Markets Logistics Index, изготвено от Transport Intelligence (Ti) и Agility, разкрива, че supply chain мениджърите не се надяват на глобално възстановяване от Covid-19 през 2021 г. В проучването са взели участие над 1200 специалисти в логистичната индустрия. Повече от половината от анкетираните (51,5%) посочват, че не очакват пълно възстановяване до 2022-2024. Те виждат Латинска Америка и субсахарска Африка като региони, които ще се възстановят най-бавно. Много от тях обаче са по-оптимистични за перспективите за възстановяване в Азиатско-Тихоокеанския регион, Европа и Северна Америка.
Докато икономиката на еврозоната се свива със 7,4% през 2020 г., а американската икономика - с 3,6%, Китай преодолява катастрофалното първо тримесечие до ръст на БВП от 2,3% през 2020 г. на годишна база, а Виетнам е нараснал с 2,9%. Със съотношението две към едно компаниите избират да изградят устойчива веригата на доставки, като ускоряват приемането на дигиталните технологии и прехвърлят по-голяма част от бизнеса си онлайн, спрямо преместването на производството.
Китай, Индия и Индонезия са сред топ бързоразвиващите се световни пазари. Виетнам и Нигерия бяха две от страните, които се изкачват в класацията и станаха по-конкурентни, показва Индексът. Забележително е, че осем държави в Латинска Америка предприеха стъпки, за да станат по-благоприятни за бизнеса, категория, в която страните от Персийския залив като група продължават да доминират. Малайзия и Нигерия отбелязват най-забележителнo изкачване, по отношение на вътрешната логистика. Турция, Бразилия, Мароко, Украйна, Кения и Мианмар постигат напредък по отношение на международната логистичната конкурентоспособност.