Надеждността на веригата на доставки се влошава

06.07.2023

Надеждността на веригата на доставки се влошава

Ще се възстанови ли скоро търсенето на контейнери?

Инфлацията в Еврозоната, работническите стачки по Западното крайбрежие на САЩ и засушаването на Панамския канал са основните трудности, пред които се изправя контейнерната логистична индустрия през сезона. Това твърди проучване на Container xChange, базирана в Хамбург онлайн логистична платформа.

Анализаторите на технологичната компания очакват спадът на средната стойност за превоз на товари с контейнери да продължи и през следващите няколко седмици, без признаци за осезаем ръст в търсенето на контейнери. Изводите са от изследване на нагласите на спедитори от цял свят. Според проведеното от Container xChange проучване 69% от професионалистите в бранша са на мнение, че търсенето на контейнери през 2023 г. все пак ще се възстанови, като само 18% от тях вярват, че това ще се случи в следващите един до три месеца.

„Спот тарифите в повечето сделки са на предпандемичните нива, а договорните ставки са динамични. Това, съчетано с ниското търсене, продължава да изправя индустрията пред редица проблеми. Свидетели сме и на стачки на работници по Западното крайбрежие на САЩ и засушаване на Панамския канал, което при нормални обстоятелства би довело до повишаване на навлата. Промяна в цените обаче е малко вероятно да се случи в настоящите условия на пазара“, прогнозира Кристиан Рулофс, съосновател и главен изпълнителен директор на Container xChange. За шипинг индустрията това означава, че веригите на доставки отново ще се влошат, което потенциално може да доведе до „издърпване“ на поръчките, пояснява той. В този смисъл „пикови сезони“ вероятно няма да има, а също и ново покачване на цените за превоз през втората половина на 2023 г.

Няма търсене

Обикновено по време на подготовката за пиков сезон цените за контейнери се покачват. Засега обаче такъв ръст не се наблюдава. Резултатите от проучване на платформата за средна цена на контейнер открояват „разочароващ ръст“ на търсенето, посочват от Container xChange. Цените за 20-футов контейнер за пристанище Ной Йорк например през юни 2021 г. са достигнали до пикови стойности от 6500 щ.д., като впоследствие се сриват с 82% и достигат 1775 щ.д. през първата седмица на юни 2023 г. По подобен начин на пристанището на Лонг Бийч стойностите достигнаха връх от 4118 щ.д. през август 2021 г., като се понижиха с 65%, достигайки 1430 щ.д. през май 2023 г. Този постоянен спад на средните цени на контейнерните превози се случва в момент, когато пазарите се подготвят за „предполагаем пиков сезон“.

Средните нива за контейнери се очаква да продължат да се понижават, твърдят от Container xChange. Ако тенденцията от втората половина на 2022 г. продължи в повечето от пристанищата, цените през оставащите месеци на 2023 г. вероятно ще спаднат още. „Има повече от достатъчно причини да бъдем песимисти. С настъпването на „пиковия“ сезон настроенията на пазара са негативни. Индустрията чака завръщане на търсенето, което обаче никъде не се появява на хоризонта“, твърди Кристиан Рулофс. (…)

Цялата статия четете в юлския брой на списание Логистика, печатно и онлайн.

<< Обратно към новините