Приятелски вериги на доставки променят индустрията

23.05.2023

Приятелски вериги на доставки променят индустрията

Как хоумшоринг и френдшоринг пренареждат световната икономика?

Германо-Българска индустриално-търговска камара (ГБИТК) организира интересен дискусионен форум с фокус нарушаването на веригите на доставки. В нея се включиха икономисти, застрахователи, предприемачи, логистици, които споделиха интересни казуси от своята практика. Сред темите на дискусия бяха – може ли да се предотврати връщането на световната икономика към политика на протекционизъм, каква промяна в мисленето настъпва в американските елити, какви ще са последиците за производствените вериги на доставки?

Администрацията на президента Байдън води стопанска политика, която започва значително да се отклонява от тази, следвана от всички предишни правителства на САЩ в периода след края на Студената война, отбеляза Кристофор Павлов, главен икономист на УниКредит Булбанк. По същество се прави опит да се дефинира нова парадигма за формулиране и провеждане на стопанска политика. Редица производствени вериги ще бъдат изградени по нов начин. Аутосорсингът се заменя от хоумшоринг или френдшоринг за веригите на производство на стоки. Световната икономика ще работи с по-голям свръхкапацитет, който ще трябва да бъде добре диверсифициран и разположен в приятелски държави, за да може да се преодолее риска от свръхконцентрация, убеден е икономистът.

Сигурността на доставките и устойчивостта на веригите за доставки ще се увеличи. Така обаче ще се жертва част от ефективността, прогнозира още Павлов. Ще има и цена, която ще се плати за тази по-голяма устойчивост и сигурност под формата на по-високи производствени разходи, което пък от своя страна ще доведе до известно увеличаване на инфлацията.

Ръст на инфлацията ще има и заради необходимостта от нови инвестиции за релокация на производствени мощности, което от своя страна ще се отрази в крайната цена на продуктите. Според очакванията на Кристофор Павлов инфлационният натиск е вероятно да продължи в следващите 3-4, дори 10 години. За него ще допринесе и т.нар. зелен преход, тоест преминаването от „кафяви“ към зелени технологии…

Цялата статия четете в брой 5 на списание Логистика – печатно и онлайн.

<< Обратно към новините