Веригите на доставки все повече заобикалят Китай
Производства се „изнасят“ от Китай. Това твърдят анализаторите от Transport Intelligence (Ti), компания за експертни проучвания и анализи, посветени на глобалната логистична индустрия.
Ti, съвместно със supply chain организацията Agility, публикуваха наскоро 14-тия годишен доклад Emerging Markets Logistics Index.
Проучването обхваща 50 развиващи се пазара и техния напредък в четири области – Международна логистика, Вътрешна логистика, Бизнес основи и Дигитална готовност.
„Китай е пазарът, който оглавява Индекса всяка година от създаването на класацията. През изминалата година обаче тази държава се изправи пред свиване на производствените мощности, спад на износа и огромен скок в броя на инфекциите след края на политиките за нулев Ковид. Рязкото покачване на цените на енергията разпали глобална инфлация, която подкопа усилията за възстановяване на почти всички икономики“, коментира Тарек Султан, вицепрезидент на Agility. „Ако набързо прегледате класацията ще видите, че няма почти никакво раздвижване на върха. Това може да ви накара да предположите, че има относителна устойчивост за 50-те пазара, разгледани в доклада. Но не е така. Изминалата 2022 година бе белязана от безпрецедентна нестабилност в логистичната индустрия и в бизнес операциите на развиващите се пазари“, добавя той.
¾ от компаниите са прекроили веригите си на доставка
Авторите на доклада публикуват и интересни изводи от проучване сред мениджъри от логистичната индустрия, в допълнение към класацията Emerging Markets Logistics Index,. 75% от участвалите в допитване заявяват, че ръководените от тях компании вече са намалили риска от счупване на веригите на доставка чрез избор на партньори, ситуирани в различни локации или чрез преместване на производството „у дома“ (on-shoring), съседни страни (near-shoring) или такива със сходна геополитическа ориентация (т.нар. friend-shoring). Китай е най-пряко засегнатият пазар от трансформацията на веригите на доставки. И все пак докладът твърди, че делът на респондентите с планове да продължат експанзията си в Китай не е много по-нисък от този на възнамеряващите да се „изнесат“ или да свият инвестициите си там.
Кой пазари са в топ 50 на класацията Emerging Markets Logistics Index? Кои са най-честите причини за „напускане“ на Китай, посочени от предприемачите, и чрез избора на кои нововъзникващи пазари се преконфигурират веригите на доставки - четете в брой 2 на списание Логистика – печатно или онлайн.