Руската газова криза заплашва германския логистичен сектор
Перспективата за намаляване или дори прекратяване на доставките на газ от Русия тревожи германската индустрия.
Това твърди в своя публикация Transport Intelligence. Наскоро германското правителство отправи предупреждение, че има вероятност страната да се изправи пред сериозен недостиг на газ през следващата зима. Ако това се случи, големи области от германската икономика не само ще бъдат изправени пред по-високи разходи, но могат да станат нежизнеспособни. Това би имало огромно въздействие върху логистиката в Германия и съседните икономики.
Химическият сектор е особено зависим от руския газ. BASF е най-големият химически производител в Германия и участва активно в проекта за газопровод „Северен поток 2“. Това, което често не се разбира, е, че газът, транспортиран по тръбопроводи от Русия, е много евтин и тази евтина суровина е в основата на операциите на BASF в Германия.
Централата на BASF и водещата производствена локация са в Лудвигсхафен, Германия, който е един от най-големите центрове в Европа за железопътен и речен транспорт. Освен това е водещ клиент както за автомобилните превози, така и за складовите услуги. Докладите сочат, че BASF изготвя планове за затваряне на части от завода си в Лудвигсхафен. Затварянето на целия комплекс се разглежда като краен вариант, който би се случил само ако има сериозен недостиг на газ в Германия.
Ако производството бъде намалено значително, това би имало огромен ефект върху компаниите за железопътен товарен транспорт, интермодалния сектор, операторите на шлепове по Рейн, а също и някои доставчици на договорна логистика. Въздействието върху автомобилните товарни превози няма да е толкова голямо, но все пак ще се отрази на пазара.
Ефектът може да не е просто намаляване на логистичната дейност. По-скоро е вероятно да има промяна в моделите на веригата за доставки. През последните няколко десетилетия се наблюдава нарастване на химическото производство по крайбрежни места и стремежът много товари да бъдат превозвани с кораби. Антверпен е най-голямото производствена зона в Европа, въпреки че голяма част от газа за заводите там също се доставя от Русия. Има вероятност допълнителни химически продукти да се доставят или от Саудитска Арабия, или от САЩ. Това би изисквало много голямо увеличение на дейността на морската химическа логистика, както по отношение на танкери за насипни химикали, контейнери за цистерни, но също така и химически терминали и техния сухопътен транспорт. По същество голяма част от химическата логистична мрежа в Европа ще трябва да бъде преструктурирана.