2022 г. – неспокойни води за контейнерната логистика

08.12.2021

2022 г. – неспокойни води за контейнерната логистика

Container xChange, водеща в света технологична компания за търговия и лизинг на контейнери, публикува резултатите от проучването на xChange Industry Speak 2021–2022.

Глобалното проучване показва, че 75% от работещи в контейнерната верига на доставки преосмислят своята стратегия през следващата година. Резултатите показват, че основни предизвикателства остават намирането на място на кораба и допълнителните такси от превозвачите. Еднопосочният лизинг се очертава като най-търсената алтернатива в сравнение с получаването на оборудване от превозвачите.

Анкетата е проведена сред 800 участници в контейнерната логистика в световен мащаб, включително корабни линии, търговци на контейнери, спедиторски компании, NVOCC, спедитори и компании за снабдяване. Целта на проучването е да се проучат настроенията в индустрията, ключовите знания от 2021 г. и перспективите за 2022 г. от играчите.

Основни констатации от проучването на xChange Industry Speak 2021–2022:
* Индустрията морски транспорт на товари прогнозира лоша верига за доставки и през 2022 г. От общия брой респонденти 65% казват, че ситуацията или ще се влоши допълнително (11%), или изглежда ще остане същата (54%), както през 2021 г. 


* Най-голямото предизвикателство пред морския транспорт на товари, което респондентите са изпитали при правенето на бизнес, е намирането на слотове на кораба (53%), последвано от допълнителни такси от превозвачите (22%) и недостиг на работна ръка (19%). Останалите респонденти (6%) сочат като предизвикателство липсата на прозрачност и видимост във веригата на доставки.

* На въпроса: какви алтернативи в сравнение с получаването на оборудване от превозвачи ги привличат, 50% от респондентите отговарят, че прибягват до еднопосочен лизинг, последван от дългосрочни договори за лизинг (28%) и закупуване на контейнери (22%).

* Като цяло 71% от запитаните твърдят, че преосмислят логистичната си стратегия, търсят по-разнообразни източници и прибягват до поддържане на повече възможности.

* Основните причини за недостиг на контейнери тази година според проучването са: изпращачи, използващи стоманени кутии за съхранение на товарите (42%), повреди на контейнерни линии (28%), неефективност при съпоставянето на собствениците на кутии с потенциални потребители (28%) и по-дълъг транзитни времена и задръствания на пристанищата, които направиха ротацията на контейнерите по-бавна.

* На въпроса: кой се очерта като най-големият победител в световната криза на веригата на доставки, респондентите се обединяват около мнението, че контейнерните линии (64%) са се възползвали най-много от прекъсванията.

* 75% от запитаните казват, че COVID-19 е повлиял на бизнеса им. 54% от тях пък смятат, че пандемията е довела до по-ниски маржове на печалба, 36% твърдят, че това е довело до по-малко прозрачност, а 36% отговарят, че прибягват до повече цифрови решения през тези трудни времена.

Точно когато през 2021 г. започна леко възстановяване от пандемията, новият вариант на ковид направи драматично навлизане и отново разтърси индустрията. Предвиждайки пазара през 2022 г. и какво представлява той за логистичния бизнес, Кристиан Роелофс, съосновател и главен изпълнителен директор на Container xChange, казва: „Предвиждаме, че COVID-19 и новите му варианти ще продължат да нарушават пристанищните операции и работния капацитет, докато напредваме през 2022 г. Постоянната непредсказуемост е оправдана. Започнахме също да наблюдаваме понижаване на цените на контейнерите и лизинговите ставки. След като цените се понижат значително, те рискуват да паднат. Ако погледнем текущото търсене, виждаме, че търсенето на контейнери не се е увеличило значително. Настоящият скок в лихвените проценти е причинен от временна криза на предлагането. Но с отслабването на смущения като профсъюзните конфликти в американските пристанища, ще видим и подобряване на предизвикателството на капацитета. Въпреки това, „връщането към нормалното“ изглежда идва по-рано, отколкото мнозина от нас първоначално очакваха – и може да се случи още през втората половина на 2022 г.

Споделяйки очакванията си за 2022 г., Йоханес Шлингмайер, съосновател и главен изпълнителен директор на Container xChange коментира: „2021 г. беше изключителна година за корабната индустрия. Невероятните печалби и печалби на компаниите за морски превози надминаха комбинираните печалби на индустрията, направени през цялото десетилетие. Това беше и година, която показа, че спедиторите са „склонни“ да плащат по-високи цени за доставка с контейнери. Сега тези приходи и печалби ще трябва да докажат, че парите могат да бъдат използвани добре за подобряване на нивата на обслужване в цялата индустрия. Това трябва да надхвърли традиционните лостове за инвестиране в повече контейнерни капацитети – но също така и в инфраструктура на суша, вътрешен транспорт и инфраструктура за междуотраслово сътрудничество за изграждане на устойчивост на индустрията.“

<< Обратно към новините