Как бумът на е-търговията повлия на веригите на доставки

06.07.2020

Как бумът на е-търговията повлия на веригите на доставки

Основните предизвикателства за производителите са свързани с възвръщаемостта на инвестициите в e-commerce и управлението на веригите на доставки.

Развитието на електронната търговия (e-commerce) оказва все по-голямо влияние на логистичния пазар. В сектора на e-commerce, пазарът се е повишил с 16% през 2019 г. до 287 572 млн. евро. Прогнозира се, че ще достигне 500 млрд. евро до 2024 г. при среден годишен ръст от 12,2%. Това показват данните от анализ за глобалната електронна търговия и логистичния пазар на Transport Intelligence (Ti). През следващите пет години пазарът в Европа се очаква да се разрасне, при годишен темп на растеж от 8,1%. Основните сегменти за електронна търговия, като мода и електроника са по-развити в Европа, но редица сектори имат огромен потенциал за растеж. Онлайн пазарът на хранителни стоки е един такъв пример.


Според проучване на консултантската фирма Kantar and Profitero сред близо 200 световни бранда, само 17% смятат, че техните организации са водещи в e-commerce сектора, докато 71% посочват, че „поддържат темпо“ или „наваксват“. 50% от анкетираните посочват цените и рентабилността като най-голяма предизвикателство в развитието на електронната търговия. 40% отбелязват, че адаптирането на съществуващите вериги на доставки към електронната търговия е тяхното следващо най-голямо предизвикателство - тревога, която се засилва от кризата, предизвикана от COVID-19. 25% съобщават, че им липсва специална стратегия за предлагане на асортименти от продукти в онлайн магазините, докато 38% посочват, че адаптират асортимента си от физическите магазини.  Използването на данни и анализи за постигане на растеж се развива с бавен темп. Само 8% прилагат технология за прогнозен анализа в e-commerce бизнеса си.

Промените във веригите на доставки по целия свят, причинени от пандемията, бяха неизбежни, се посочва в проучване на международната платформа Payoneer, направено сред 200 хиляди електронни търговци от 8 държави. В доклада се прогнозира растежа на e-commerce сектора и ускоряването на дигитализацията. За да се справят с предизвикателствата голяма част от компаниите са използвали чартърни полети за доставка на стоките от Китай. Броят на онлайн търговците в Испания се е увеличил с 30% в сравнение с предходната година, във Франция - с 13%, a в Италия - с 85%.

Пандемията е повлияла силно на е-търговците от Италия и Испания, като продажбите им са се понижили наполовина, докато през първото тримесечие на тази година онлайн търговците във Франция са успели да увеличат международните продажби с 12% на годишна база. В САЩ и Великобритания е-търговията бележи ръст от 53% през първото тримесечие, в Корея - с 45%. В Китай приходите от трансгранична търговия са нарастнали с 25%. Прекъсванията във веригите на доставки в Индия са подложили на голямо изпитание местния бизнес. Онлайн продажбите са се увеличили само с 8%, а кризата е накара глобални компании да спрат услугите си.

<< Обратно към новините