Supply chain лидерите преосмислят бизнесите си в Китай

25.06.2020

Supply chain лидерите преосмислят бизнесите си в Китай

Пандемията, митническите разходи и проблемите с устойчивостта са основни причини да се търсят алтернативни локации от лидерите в управлението на веригите на доставки.

33% от лидерите в управлението на веригите на доставки (supply chain) са преместили дейностите си по снабдяване и производство извън Китай или планират да направят това през следващите две до три години. Това показват данните от проучване на изследователската фирма Gartner, проведено сред 260 supply chain лидери, базирани в Европа, Близкия Изток, Африка, Азиатско-тихоокеанския регион, Северна и Южна Америка.

Covid-19 е само една от причините, поради които световните supply chain лидерите преместват бизнесите си извън Китай. Повишаването на гъвкавостта и високите мита също са основни проблеми. „Глобалните вериги на доставки бяха прекъснати много преди появата на Covid-19 - казва Камала Роман, старши директор Анализи в Gartner Supply Chain Practice - Още през 2018 г. и 2019 г. търговската война между САЩ и Китай открехна слабостите на глобалните вериги на доставки и постави под въпрос аутсорснатите, концентрираните и взаимозависимите мрежи. В резултат на това се появи нов акцент върху устойчивостта на мрежата и идеята за по-регионално производство. Но този вид промяна идва с цена.“

Изследването на Gartner показаха, че разликата между компаниите, които планират да добавят клонове в Китай, спрямо намаляването на дейности, рязко се стеснява през 2019 г. и основната причина е увеличението на тарифите. „Установихме, че митата, наложени от американските и китайските правителства през последните години, увеличават разходите за веригите на доставки с до 10% за повече от 40% от организациите. За малко над една четвърт от анкетираните, въздействието е още по-голямо. Популярни алтернативни места са Виетнам, Индия и Мексико“, отбелязва анализаторът.

Друга основна причина за преместването на бизнеса извън Китай е, че supply chain лидерите искат да направят своите мрежи по-устойчиви. Само 21% от анкетираните смятат, че днес разполагат със силно устойчива мрежа. Това означава, че имат добра видимост и гъвкавостта бързо да пренасочват дейностите си по снабдяване, производство и дистрибуция. 55% очакват да имат силно устойчива мрежа през следващите две до три години - реакция на смущения като Brexit, търговската война и пандемията. 58% от анкетираните са съгласни, че повече устойчивост води и до допълнителни структурни разходи за мрежата. Една четвърт от анкетираните са заявили, че вече са регионализирали или установили производството, за да бъдат по-близо до регионалното търсене.

<< Обратно към новините