Логистика по време на криза: Испания, Ирландия и Норвегия

12.05.2020

Логистика по време на криза: Испания, Ирландия и Норвегия

Как Covid-19 се отразява на логистичната индустрия в различни страни и региони по света? Този основен въпрос зададоха от IFOY AWARD към членовете на журито на конкурса, които са главни редактори на логистични издания от целия свят. Вижте отговорите на някои от тях!


Испания
Изабел Родриго Фернандес, главен редактор на Revista Logística Profesional


В Испания Covid-19 засегна много дълбоко всички сектори, броят на смъртните случаи е много голям, а испанското правителство определи много строги карантинни ограничения. Гражданите могат да излrзат навън, за да отидат в супермаркети, в аптеката или на работа, ако принадлежат към някоя от услугите, които се считат за задължителни. Много малки логистични компании бяха принудени временно да затворят, а други правят продукти за лична безопасност като маски за лице, респиратори и гелове. Логистиката и транспортът се считат за съществени при доставките на супермаркети, аптеки и болници. Въпреки това над 30 000 самонаети лица (самоосигуряващи се), работещи в транспорта и логистиката, са спрели работа заради Covid-19. Секторът на транспорта и логистиката е на пето място сред икономическите сектори с най-голям брой самонаети работници, по-специално 36 905 самонаети работници. Преди него са търговията, хотелиерството, строителството и производството.

Товарният автомобилен транспорт е под натиск и работи с максимален капацитет, за да осигури жизнеспособността на други основни дейности. Доказателство за това беше Резолюцията от 14 април 2020 г. на Генералната дирекция на транспорта, която временно отмени (засега до 31 май) някои разпоредби по отношение на правилата за шофиране и почивка от водачите. Тъй като секторът удвоява усилията си, обаче, бяха разкрити значителни недостатъци в инфраструктурата по отношение на подходящи съоръжения за хигиената на водачите - маски и гелове. Необходимо е да се изгради по-добра мрежа от специфични зони за почивка за автомобилния транспорт, предоставящи услуги за настаняване и обществено хранене и паркиране с гарантирана физическа сигурност, както за професионалисти, така и за стоки и превозни средства. Едно от противоречията беше искането на транспортния сектор, за по-голяма безопасност, да се забрани на водача да извършва товаро-разтоварни работи.

Куриерските компании (благодарение на електронната търговия) са тези, които просперират най-много.
Очаква се начинът на работа във фирмите да се промени, така че работещите да поддържат безопасно разстояние помежду си и да спазват правилата за дезинфекция. Хигиенните стандарти в работните превозни средства и складове ще бъдат по-строги.

Ирландия
Джарет Суини, главен редактор на "Fleet Transport“ and „Handling Network“.


Поради многото затворени търговски обекти, по-голямата част от камионите, които ги обслужват, са на паркинг. Шофьорите се възползваха от удължените часове на работа, но бяха на загуба поради затварянето на магазините на магистралните спирки. Доставчиците на мотокари предлагат разбивка, въпреки че фабриките са затворени.

Само транспортните компании, обслужващи бензиностанциите и супермаркетите, работят. Основните износители са ограничили дейността, поради което транспортът и складирането също са ограничени. Страдат и фериботните компании. Повечето превозвачи преминават през Великобритания и Франция / Испания с ремаркета (без влекачи), с малко или никакви връщащи товари.

Очаква се за известно време логистичният бизнес да е с намален обем, докато пазарите отново се отворят. Банките ще трябва да си сътрудничат при подпомагане на разсрочени заеми и предлагане на атрактивни условия за нови кредити.

Значението на логистичния сектор често се пренебрегва, има презумпция, че той винаги ще бъде там на заден план, изпълнявайки своята функция. COVID-19 доведе до това, че Ирландия призна важността на този сектор чрез създаване на Национален форум по логистика, в който участват представители на държавното управление и браншомите организации. Цалта е да облекчи претоварването на критичната инфраструктура, за да се осигури свободен поток от стоки от първа необходимост. Предвижда се този форум да разгледа специфични за сектора въпроси и да предложи решения за тях.

Норвегия
Ойвинд Людт, главен редактор на Moderne Transport


Колко лошо ще ви се отрази кризата зависи от това кои са вашите клиенти. Ако вашият бизнес е доставки на хранителни стоки, нямате проблеми, но ако най-големият ви договор е с магазин за дрехи, ще загубите целия си бизнес. В пристанищата повечето товарни оператори отчитат лек спад. Пътническите фериботи до Дания и Германия са спрени, а с тях и превоза на ремаркета.

Магазини за дрехи, фризьори и търговски центрове се борят да оцелеят. Спортните магазини, онлайн търговците на дребно, веригите за хранителни стоки и магазините за дома преживяват растеж. Доставките до домовете са отбелязали пик, като една от фирмите, които ги извършват, е увеличила капацитета си десетократно. Това е за сметка на доставките до фирмите, които са намалели.

Онлайн продажбите се увеличават, а Covid-19 е катализатор за тази промяна. Това ще даде стимул за оптимизиране на организацията на работа. Повечето сектори очакват бавно връщане към нормалността през втората половина на 2020 г., но очакват 2021 г. да бъде година с по-малък оборот от 2019 г.

Освен нефта, рибата е най-важният износ на Норвегия, особено сьомгата. Прясната сьомга направи летище Осло Гардермоен един от най-големите центрове за въздушен транспорт в Северна Европа. То работи усилено, за да обслужи повече карго полети. Вече има почти 50 полета, излитащи от летище Осло всяка седмица, което представлява увеличение от над 25%.

<< Обратно към новините