Русия възражда Северния морски път
Руски кораби ще започнат целогодишни пътувания от Арктика до Азия по източната част на Северния морски път (СМП) от 2024 г.
„Заедно с Novatek планираме да стартираме целогодишна навигация в източната част на Северния морски път в началото на следващата година. Това е наистина историческо решение, важно за развитието на цялата Арктика и от особено значение, разбира се, за икономиката на нашата страна“, каза Алексей Лихачов, главен изпълнителен директор на „Росатом“, оператор на руския ядрен ледоразбивачен флот.
Novatek разработва много заводи за втечнен природен газ в Арктика през последното десетилетие, като доставките са до клиенти в Азия. Едва преди две години приключи първото пробно зимно плаване на кораб за превоз на LNG.
Арктическият морски лед се свива от десетилетия. Тази загуба отвори канали за корабоплаване в Северозападния проход и Северния морски път. Това позволи дори на кораби, които не са ледоразбивачи, да преминават от там, като прескочат намиращите са на юг Панамски и Суецки канали.
Между 1979 г. и 2020 г. средната площ на морския лед в Арктика е намаляла с повърхност, почти еквивалентна на Гренландия, според Journal of Operational Oceanography.
Руското правителства инвестира огромни суми през последните години за развитие на пристанища, бункерни съоръжения и ледоразбивачи в опит да увеличи трафика по северния морски път.
Задълбочено проучване на арктическото корабоплаване през следващите десетилетия, проведено миналата година от изследователи от университетите Браун и Мейн в САЩ, предвижда масово отваряне на трафика в северната част на земното кълбо. Аманда Линч, водещият автор на изследването, коментира: „Разнообразяването на търговските пътища дава на глобалната корабна инфраструктура много повече устойчивост.“