Искат равнопоставеност между пътния и жп транспорта

16.03.2023

Искат равнопоставеност между пътния и жп транспорта

Движение за европейско развитие на българските железници – ДЕРБЖ, е изготвило Програма за модернизация и развитие на българските железници.

Тя ще бъде предложена на следващото правителство да бъде внесена и приета от новия парламент. Това стана ясно по време на кръгла маса за състоянието на българските железници и политиката за тяхното развитие. Интересът към нея беше доста голям. Сред присъстващите имаше представители на ръководството на БДЖ и НКЖИ, бивши шефове на железниците, кандидат депутати и др.

Подготвеният документ беше представен от националния координатор и основател ДЕРБЖ - проф. д–р инж. Йордан Мирчев. В словото си той направи тъжната констатация, че за съжаление транспортното министерство няма транспортна политика. Професорът поиска да има равнопоставеност между автомобилния и жп транспорта. Като пример той изтъкна заплащането на таксите за използване на инфраструктурата, които за автомобилния бранш са доста по-малки.

След него думата взеха много от гостите на събитието. С тези ниски заплати в БДЖ няма как да се привлекат млади хора за работа в железниците, констатира Петър Бунев, председател на Съюза на железничарите. Той поиска транспортното министерство да възложи директно на БДЖ Пътнически превози да изпълнява обществения жп транспорт, както гласят някои от клаузите на Закона за железопътния транспорт.

Железниците нямат нужда от спасение, а от развитие, каза проф. д-р Симеон Ананиев, мениджър и председател на Клъстер Зелен транспорт. Той предложи да бъде върнат дисциплинарния устав в системата на българските железници, като прилагането му да бъде стимулирано със съответното заплащане. На второ място, той наблегна на модернизацията и дигитализацията на железницата, което ще наложи постоянно обучение и надграждане на уменията на персонала. Внимание бе обърнато и изграждането на високоскоростна железница през България. За целта е необходимо промяна на учебните програми и подготовката на кадри, които ще могат да се справят със съвременните технологии.

Изказвания на срещата направиха всички присъстващи кандидат депутати, като предизборно обещаха, че ще работят за благото на железниците и по-специално на БДЖ. Георги Свиленски от БСП увери, че ще настоява в новия парламент от 1 юли минималната работна заплата да бъде определяна по европейската директива - да е 50% от средната заплата. В момента това е около 1000 лв. Това ще се отрази и на заплащането в БДЖ и НКЖИ.

Накрая срещата завърши с пожелания за едно по-добро бъдеще за българските железници.

<< Обратно към новините