Прогноза: Контейнерните превозвачи ще излязат на печалба от кризата

25.06.2020

Прогноза: Контейнерните превозвачи ще излязат на печалба от кризата

Линейните контейнерни превозвачи могато да постигнат печалба от над 9 млрд. долара тази година, прогнозира консултантската компания Sea-Intelligence.

Само преди няколко седмици същата фирма прогнозираше загуба от 23 млрд. долара за индустрията. Според нейни представители, има 2 сценария за развитието на бранша, в зависимост от дисциплинарните мерки, които предприемат морските превозвачи. Ако те задържат текущите нива на своите тарифи, ще отбележат 9 млрд. долара печалба. Но ако се впуснат в ценова война за по-голям пазарен дял, ще имат загуба от 7 млрд. долара.

Според Ларс Дженсън, съосновател на Sea-Intelligence, дисциплината по отношение на курсовете и тарифите е понятие, в което много от индустрията не вярват. Превозвачите исторически винаги са започнали товарна война, когато корабите не могат да бъдат запълнени. Въпреки това през изминалите 2 месеца превозвачите не само задържаха нивата на тарифите, но и значително ги увеличиха на фона на ниски обеми на товарите и падащи цени на горивата.

Други агенции за прогнози обаче не поддържат това мнение. Основателят на консултантската компания Blue Alpha Capital в Ню Йорк, Джон Маккъун смята, че последната прогноза на Sea-Intelligence е изключително изненадваща и е малко вероятно да се случи.

От Maersk, Hapag-Lloyd и CMA CGM вече обявиха, че очакваните резултати за второто тримесечие са по-добри от първоначалните прогнози. Въпреки очаквания спад на търсенето, поради Covid-19, през второто тримесечие, очакваме да постигнем оперативна печалба малко над приходите ни през първото тримесечие, каза изпълнителният директор на Maersk Сьорен Скоу. Той добави, че печалбата за второто тримесечие се очаква да бъде по-висока, отколкото за същия период на миналата година.

Разумният подход от страна на превозвачите за намаляване на плаванията е довел до рязко повишаване на товарните тарифи по основните търговски маршрути изток-запад. Миналата седмица Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) обяви, че средната цена за превоз на 40 футов контейнер по транстихоокеанския маршрут Азия – западното крайбрежие на САЩ е била 2669 долара, което е с 93% по-високо от цената за същата седмица преди година.

Според SCFI, тарифата за превоз по маршрутите Азия – Северна Европа е 886 долара/TEU, което е 24% повече спрямо предходната година, докато по линиите Азия – Срледиземноморието се наблюдава увеличение на годишна база с 30% до 949 долара/TEU.

<< Обратно към новините