Вирусно цунами за контейнерните плавания

24.03.2020

Вирусно цунами за контейнерните плавания

Линейното контейнерно корабоплаване е на път да отбележи един от най-големите спадове в своите обеми, поради карантинните мерки, наложени от редица държави.

Ако искате да четете списание ЛОГИСТИКА в електронен вариант, абонирайте се ТУК

Според линейния анализатор SeaIntelligence Consulting, налице е 10% спад в глобалните контейнерни превози по море- което се равнява на 17 млн. TEU, превозвани от световния флот за корабоплаване.

„Икономистите в Goldman Sachs прогнозират зашеметяващ 24% спад на американския БВП през второто тримесечие на 2020 г. - казва изпълнителният директор на SeaIntelligence Consulting Алън Мърфи. - На всичкото отгоре виждаме ограничения в пристанищата. Някои от тях дори забраняват достъпа на кораби, които са били в страни, засегнати от вируса. Други пък временно затварят, когато намерят работници, болни от COVID 19.”

В началото на годината се очакваше спада в обема на превозваните контейнери да бъде само при празнуването на китайската Нова година. След нарастването на заразените с коронавирус в Ухан, китайските власти удължиха двуседмичното спиране на фабриките, за да поставят епидемията под контрол.

Надеждата, че това ще доведе до внезапен скок на поръчките след това, беше краткотрайна, поради резкия скок на заразените в Европа.

Г-н Мърфи предупреди, че внезапният рязък спад на цените на петрола, който е добре дошъл за бранша, може да подкопае дълготрайния стремеж на индустрията да балансира между търсенето и предлагането.

Падането на цените на петрола доведе до рязко намаляване на разликата между горивото с високо съдържание на сяра (HFSO) и горивото с ниско съдържание на сяра (LSFO). В началото на годината, с влизането в сила на новите правила на IMO за по-ниско съдържание на сяра във вредните емисии, разликата между двете горива беше 300 долара/т, докато сега тя е едва 60 долара/т. Това означава, че икономията от инвестиране във филтри за почистване на отработени газове на практика вече не съществува, което може да доведе до прекратяване на редица договори за производство на филтри и появата на повече кораби на вода, които търсят товари. В резултат ще се получи рязък спад на тарифите в морското карго.

<< Обратно към новините