Спорните такси за автомобили над 3,5 т се отлагат за догодина

10.07.2019

Спорните такси за автомобили над 3,5 т се отлагат за догодина

Депутатите подкрепиха на първо четене промените в Закона за пътищата, които предвиждат търговска експлоатация на електронната система за таксуване на леко- и тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние да започне работа най-късно от 1 март 2020 година.

Първоначално бе предвидено тол системата да заработи на 16 август тази година, но от бранша на превозвачите изразиха съмнения относно тарифирането. Това принуди управляващите да дадат старт само на техническата част, а реалното събиране на таксите, които ще заплащат автомобилите с тегло над 3,5 тона, да бъде отложено за догодина.

1 март 2020 г. обаче е краен срок. Ако тестовете обаче се окажат успешни и бъде постигнат бърз консенсус за обхвата на пътищата и размера на тарифите, системата може да заработи и по-рано.

"Законопроектът е логично следствие от конструктивния и градивен диалог с превозвачите през последните няколко месеца“, заяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който присъстваше на гласуването. Той отговори на всички критики към системата, изразени през последните месеци. Той бе категоричен, че въвеждането на тол системата няма да се отрази на цените на някои стоки.

За камиони категория Евро-1, движещи се по автомагистрали, с повече от 12 тона и повече от три оси, различните браншови организации предлагат тол таксата да бъде между 3 и 10 ст., съобщи Нанков. Той посочи, че Министерството е предложило на 5 юли на първо заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата за тези моторни превозни средства ставка от около 36 ст. на километър.

Няма да се вдига процентът за съответно отчисляване за доставчиците на услуги, напротив - ще намалява, коментира още Нанков и допълни, че в момента става въпрос за 7 процента от приходите.

С приетите на първо четене изменения в Закона за пътищата се променя и концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на Електронната система за тол такси. Предвижда се тези доставчици да предоставят получаваните от тях данни за географското позициониране на своите клиенти на доставчици на услуга за електронно събиране на такси за изминато разстояние - национални доставчици и ЕУЕСТ доставчици, които да ги обработват и допълват до получаването на декларирани тол данни, използвайки техническите си системи, които позволяват това.

Олег Асенов, началник на отдел "Управление на информационните системи и инфраструктура" в Националното тол управление обясни, че промяната облекчава до голяма степен доставчиците на декларирани данни, тъй като те ще могат без да променят нищо в техническата си система да предоставят данните от GPS-ите директно на доставчиците на услуги. Това в никакъв случай не отменя ролята на Агенция "Пътна инфраструктура" като лице, събиращо пътни такси, отбеляза той и добави, че тук става дума за промяна единствено в механизма за изчисляване като модел на прехвърляне на данните между лицата, които имат отношение в декларирането.

С приетите изменения се предвижда изричен ред за възстановяване на надвнесени или недължимо внесени пътни такси. Предлага се възстановяването да се извършва по реда на Закона за държавните такси, който ред е значително по-бърз и ефективен от този по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

<< Обратно към новините