IVECO EUROCARGO HYBRID

сп. Камиони, 2010, бр. 2
15.03.2010

Алтернативните горива и алтернативните задвижвания ще стават все по-голям хит през следващите години. Затова и всички производители на товарни автомобили работят усилено в тези направления въпреки и независимо от кризата. Статията представя хибриден автомобил, предназначен за градска дистрибуция, разработен от инженерите на IVECO. Проектът е на етап интензивни полеви тестове.

Алтернативните горива и алтернативните задвижвания ще стават все по-голям хит през следващите години. Затова и всички производители на товарни автомобили работят усилено в тези направления въпреки и независимо от кризата. Статията представя хибриден автомобил, предназначен за градска дистрибуция, разработен от инженерите на IVECO. Проектът е на етап интензивни полеви тестове.

Цените на дизеловото гориво ще растат все повече в идните години поради перспективата за изчерпване на ресурсите, от които то се произвежда. Хибридните задвижвания, в случая задвижване на автомобила с комбинация от дизелов двигател и електродвигател, са едно от възможните решения на бъдещето. Предимствата на хибридите са в две направления:
- икономията на гориво (според производителите 20–30% при движение в градовете и 5% при транспорт на дълги разстояния);
- по отношение на опазването на околната среда, а именно – значително намаляване на емисиите на въглероден диоксид CO2.
Недостатъците са също в две посоки:
- по-високата цена на автомобила;
- по-малкият полезен товар, тъй като допълнителните системи за хибридното задвижване като мотор/генератор, инвертор и акумулатори увеличават собствената маса на камиона.

Към момента всички големи производители на товарни автомобили провеждат изпитания и са готови със съответните решения за хибридни автомобили, но бъдещето ще покаже кога наистина хибридните автомобили ще заемат полагаемото им се място на пазара. Проучванията на пазара сочат, че това няма да е твърде далеч във времето (вж. графиката).

IVECO Eurocargo Hybrid e 7,5-тонен камион с паралелно хибридно задвижване, подходящ за градска дистрибуция с множество спирания и тръгвания. Той е т.нар. mild hybrid truck, т.е камион с ограничено чисто електрическо задвижване. Оборудван е със start & stop система, работеща с мотор-генератор с пикова мощност 44 кВт (въртящ момент 420 Н.м). Дизеловият двигател е 4-цилиндров Eвро-5 агрегат Tector с мощност 118 кВт.

Основната цел на този проект е да се постигне 20–25% намаление на разхода на гориво, както и намаление на емисиите от въглероден диоксид CO2. Специалистите от Iveco смятат, че точно този хибриден автомобил може да е полезен и в още две други области – локална дистрибуция и леки сметосъбирачни автомобили. За последните две приложения може да се използва и 12-тонен паралелен хибриден автомобил, снабден с 6-цилиндров Евро-5 двигател Tector с мощност 160 кВт (въртящ момент 680 Н.м). Инженерите от IVECO са напълно наясно, че 12-тонният хибрид позволява да се възстановява повече енергия (по време на спирането) в сравнение с по-лекия камион. По-тежкият камион обаче се нуждае от много повече енергия, за да бъде задвижен. Следователно човек трябва да направи баланс между общата маса на автомобила и количеството на генерираната (възстановяваната) енергия и този баланс трябва да е съобразен с конкретното приложение на автомобила.

Eurocargo Hybrid е бил тестван в Милано по типичен маршрут за дистрибуция с множестово точки на доставка, както и чести спирания и тръгвания заради задръствания. Според оценките на специалистите от IVECO при този тип приложения на хибридните автомобили средната скорост е 15–20 км/ч, общият дневен пробег е около 100 км и на час се правят около 30–40 спирания и тръгвания.

Когато си седнал на шофьорското място на подобен камион, не усещаш почти никаква разлика от управлението на стандартен камион за дистрибуция. Единственото е, че трябва да изчакаш няколко секунди между подаването на контакт и завъртането на ключа за запалване на автомобила. Това позволява на централния модул за управление на хибридното задвижване HCM (hybrid control module) да направи проверка на всички системи. „Пълзенето“ (със скорост до 5–10 км/ч по равен път) и ускорението (докъм 30–40 км/ч) се осъществяват в изцяло електрически режим на задвижване, при условие че водачът натиска плавно педала на газта.

Тази стратегия на каране позволява да се постигнат и най-добрите резултати по отношение на разхода на гориво, емисиите и намаляването на шума. Според резултати от предишни полеви изпитания (проведени в Торино, Виена и Брюксел) икономията по отношение на разхода на гориво е 20% и нагоре в сравнение със стандартен товарен автомобил, задвижван с дизелов двигател.

Компонентите на хибридната система – мотор-генератор, DC/AC инвертор (преобразувател постоянен/променлив ток) охлаждаща система и комплект високоволтови литиево-йонни акумулатори (които се доставят с 5-годишна гаранция) – увеличават собствената маса на автомобила с около 300 кг в сравнение със стандартен Eurocargo.

Водачът няма да има никакви затруднения с превключването на предавките, тъй като Eurocargo Hybrid е оборудван със 6-степенен автоматичен предавателен механизъм и водачът трябва само да натисне един от трите бутона (D=drive; N=neutral; R=rear), разположени на контролното табло. Като задържи натиснат бутона за движение D за по-дълго (няколко секунди), водачът може да превключи между напълно автоматичен режим на смяна на предавките към полуавтоматичен (последователен) режим. Последователното ръчно превключване се осъществява от лостче, разположено вдясно на кормилната колона. И при двата режима превключването е бързо и плавно. IVECO е избрал Eaton като партньор и доставчик на предавателните механизми, защото Eaton има относително дълъг опит от работата си с хибридни системи в САЩ. Освен това Eaton предоставя напълно готова за използване стандартна система. При всички случаи обаче IVECO търси и други доставчици (по-точно ZF) като алтернативно решение.

Start & stop системата изключва (автоматично) двигателя, когато камионът е в спряно състояние (т.е. скоростта му V=0) и рестартира двигателя (с много бърза и плавна реакция) в момента, в който се отпусне педалът на спирачката. Start & stop системата може да се деактивира, като се натисне съответен бутон на контролното табло. Тази функция е полезна, когато водачът изпълнява маневри с много ниска скорост.

Eurocargo Hybrid разполага с две напълно интегрирани (чрез CAN шината) допълнителни спирачни системи: стандартната моторна спирачка плюс мотор-генераторът, когато се използва в регенеративен режим. Тези две ефикасни системи позволяват на водача да спестява износването на основните спирачки в много от случаите на многоточкова градска дистрибуция с ниска скорост на движение.

Като цяло Eurocargo Hybrid е добре конструиран и настроен камион от средния теглови клас, подходящ за приложенията, за които първоначално е замислен. Началото на серийното му производство обаче зависи от много фактори: търсенето на пазара, субсидии на национално или регионално ниво (с помощта на които да се преодолее ценовата разлика между хибриден автомобил и стандартен камион с дизелов двигател) и политиката по отношение на екологията във всяка от страните – членки на ЕС.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините