Прехърлят производството на батерии от Китай в Европа

25.01.2023

Прехърлят производството на батерии от Китай в Европа

Европа е в добра позиция до 2027 г., да разположи на континента цялото си производство на батерии.


Така тя ще сложи край на зависимостта си от Китай и САЩ, твърди неправителствената организация Transport & Environment (T&E). За сравнение, миналата година Китай е произвел 77% от всички литиево йонни батерии в света.

T&E призовава ЕС да вземе пример от Закона за намаляване на инфлацията в САЩ, който предвижда субсидии и данъчни облекчения за производители на оборудване за екологичен транспорт.

Според оценки на Bloomberg САЩ и Европа ще трябва да инвестират съответно 87 млрд. и 102 млрд. долара до 2030 г., ако искат да създадат производствени бази, които да съперничат на тези в Китай.

„Поетапното премахване на двигателите с вътрешно горене в ЕС през 2035 г. стимулира много инвестиции, каза Джулия Полисканова, старши директор за превозни средства и електронна мобилност в T&E, пред The Loadstar. - Днес половината от литиево-йонните батерийни клетки, използвани за електрически превозни средства и системи за съхранение на енергия в ЕС, вече се произвеждат в Европа. Но Законът за намаляване на инфлацията в САЩ промени правилата на играта и Европа трябва да вложи повече пари. В противен случай рискува да загуби планирани фабрики за батерии и работни места в полза на Америка.“

Предложението на T&E е фонд за европейски суверенитет в подкрепа на местното производство на батерии, което ще бъде придружено от рационализиране на правилата на ЕС за държавна помощ.

Португалия, Финландия, Сърбия, Чехия, Франция и Германия са богати на находища на литий. T&E изчислява, че европейските рафинерии могат да осигурят достатъчно литий, за да покрият 50% от нуждите на Европа до 2030 г.

Страничен ефект от местното европейско производство би бил намаляването на транспорта на литиево-йонни батерии на дълги разстояния. Както е известно, те са рискови за транспорт с кораби, особено при големи количества, поради опасност от възпламеняване.

„Батериите не са само потенциална причина за пожар, ако са повредени, презаредени или подложени на високи температури. Те могат също така да влошат други причини за пожари в морето и са трудни за гасене, тъй като имат потенциала да се запалят отново дни или дори седмици по-късно“, смята капитан Рахул Кана, глобален ръководител на консултациите по морски рискове в Allianz Global Corporate & Specialty.

„Фонд за европейски суверенитет би подкрепил една наистина европейска индустриална стратегия, твърди г-жа Полисканова. - Но правилата за разходите трябва да бъдат рационализирани, така че изграждането на завод за батерии да не отнема същото време като завод за въглища."

<< Обратно към новините