Премиерите при камионите на IAA Transportation 2022: Електрическа доминация

27.09.2022

Премиерите при камионите на IAA Transportation 2022: Електрическа доминация

Водещи в представянето на основните производители на камиони по време на IAA Transportation 2022 в Хановер бяха камионите с нулеви емисии, електрическите задвижвания, алтернативните горива и иновациите във всички сфери.



Най-голямото международно изложение на автомобили за работа, провеждано на всеки две години в Хановер, Германия се завърна след четиригодишна пауза под ново име. През 2020 г. IAA Nutzfahrzeuge бе отложено заради пандемията, за да отвори врати две години по-късно под името IAA Transportation 2022 – с нова концепция и с мотото „Хората и товарите в движение“, както и с амбицията да обхване целия спектър на транспорта и логистиката. Тук се спираме на премиерите на основните производители на камиони в Европа, по реда на представянето им в Хановер.

Daimler Truck
Daimler Truck демонстрира в Хановер амбицията си за постигане на локален напълно въглеродно неутрален транспорт, представяйки разширено портфолио от електрически превозни средства. Акцентът бе тежкотоварният електрически камион за дълги разстояния Mercedes-Benz eActros LongHaul, чийто концептуален прототип беше представен на специално медийно събитие, малко преди официалния старт на IAA. Mercedes-Benz eActros LongHaul заслужено спечели и авторитетния приз Truck Innovation Award 2023.



Друга иновация, представена от Daimler Truck бе електрическият Mercedes-Benz eActros 300 във версия седлови влекач за тежкотоварни превози. Своята европейска премиера отбеляза и новото поколение на електрическия FUSO Next Generation eCanter.



Амбицията на Daimler Truck е до 2039 г. да предлага в Европа, Япония и Северна Америка единствено въглеродно неутрални превозни средства. FUSO стартира серийното производство на първото поколение eCanter още през 2017 г., а електрическите Mercedes-Benz eActros и eEconic са в серийно производство съответно от 2021 и 2022 г. Freightliner eCascadia за Северноамериканския пазар идва през 2022 г. През втората половина на това десетилетие компанията започне и серийно производство на камиони с водородни горивни клетки. Първите прототипи на Mercedes-Benz GenH2 Truck вече са в интензивни тестове - както на вътрешнофирмената тестова писта, така и по обществените пътища. Целта на разработката е пробег с едно зареждане от 1000 км.

Scania
Визионерските решения на шведския производител оживяха на IAA 2022. Екипът на Scania демонстрира, че ниво на амбиция на компанията е от най-висок клас, когато става въпрос за създаване на устойчиви решения за транспортната екосистема, както каза Стефано Федел, изпълнителен вицепрезидент и ръководител на продажбите и маркетинга в Scania.



„Страстта ни да предоставяме стойност за клиентите ни ръководи, докато внедряваме авангардни решения без изкопаеми горива, базирани на модулност и дигитализация, които са подходящи за трансформацията, през която в момента преминава нашата индустрия.“

В продължение на много години Scania излъчва посланието, че няма универсално решение за транспортната индустрия, когато тя се бори с изменението на климата. Според компанията горивата като биометан и биодизел ще играят важна роля за постигането на научнообоснованите цели за намаляване на емисиите от CO2 на компанията.



В централната част на щанда на IAA бе показано широкото портфолио на Scania за дигитални и свързани услуги и решения за зареждане. Две нови услуги направиха своя дебют на IAA - My Scania и приложението Scania Driver. И двете имат за цел да проправят пътя към повишена ефективност и рентабилност за клиентите.

На тазгодишното изложение IAA Scania имаше и студио на своя щанд. От това студио експертите на Scania заедно с поканените гости правеха онлайн предавания, в които се обсъждаха изключително важни теми като електрификация, транспорт без изкопаеми горива и устойчиви решения.

Scania имаше общо 14 експоната на IAA, както на закрито, така и на откритите пространства. Що се отнася до електрификацията, Scania показва четири батерийни електрически превозни средства. Сред тях бяха, показаният неотдавна нов Scania BEV за регионални превози и два BEV камиона за градски приложения. Показаното на IAA свидетелства за широката гама, която Scania може да предложи на клиентите си - не само като BEV решения. На щанда можеха да се видят осем камиона с ДВГ, от които два с легендарния V8, три превозни средства от серията Super задвижване и един камион на биометан, представляващ новите газови двигателя на Scania.

На откритата площ от 800 кв.м Scania демонстрира градски самосвал BEV с добре познатите характеристики на Scania XT - здравина и издръжливост. Той бе придружен от един конвенционален събрат от серията XT със двигател Scania V8, плюс влекач V8 за тежки товари. На арената за тестване и шофиране можеха да се пробват Scania Super, един BEV с повдигач и универсален хибриден камион.

MAN Truck and Bus
Впечатляващият електрически камион MAN eTruck бе под светлините на прожекторите на щанда на MAN Truck & Bus на IAA Transportation 2022. Прототипът вече е готов за серийно производство и се очаква да влезе в експлоатация при първите си клиенти от 2024 г. Иновативният „електрически лъв“ вече е подготвен за зареждане с мощност 1 мегават. Благодарение на високия капацитет на батерията си и краткото време за зареждане, новият eTruck ще е подходящ за тежкотоварни превози на дълги разстояния с ежедневен пробег между 600 и 800 км и дори до 1000 км в бъдещите версии. С ниските си експлоатационни разходи и добрия енергиен баланс, батерийните електрически превозни средства са най-подходящата технология за автомобилите за работа без CO2, казват от MAN.



По отношение разнообразието от приложения и възможни версии на каросерията, MAN eTruck няма да отстъпва на днешните дизелови камиони. Той ще покрива приложения, вариращи от всички видове класически композиции за превози на дълги разстояния, да градски мисии с ниско ниво на шум, за които ще бъде във вариант триосно шаси. Влекачът ще може да осъществява и напълно електрически транспорт на суровини до строителни обекти като шаси-кабина или комбинация от влекач и полуремарке.

MAN вече са сглобили 20 бройки от бъдещия електрически лъв в своя новаторски център за е-мобилност в главния си завод в Мюнхен. Планираното серийно производство, комбинирано с това на конвенционални камиони, вече се тества в реални условия там. В очакване на разрастването на е-мобилността в сегмента на тежкотоварните камиони, MAN прави производството си по-гъвкаво, така че дизеловите или електрическите камиони да могат да се произвеждат на една производствена линия въпреки различните им компоненти. До края на 2023 г. всички специалисти в производството на камиони в компанията ще бъдат квалифицирани и за серийно производство на е-камиони, уверяват от МАN.

IVECO Group и Nikola
IVECO, марката за автомобили за работа на IVECO Group, заяви отчетливо визията си за бъдещия „нетен нулев“ транспорт по време на IAA Transportation. На щанд, покриващ повече от 4300 кв.м, брандът показва как преоткрива технологията за декарбонизиране на мобилността, като същевременно предоставя на клиентите решения, съобразени с техния бизнес. В Хановер IVECO показа, че подкрепя изявлението си за намерения с действия. Компанията разкри два ключови продукта в пътната карта за устойчивост – новаторския eDAILY и европейската 4x2 Artic версия на електрическия камион на батерии Nikola Tre BEV. На щанда бе показана и европейската 6x2 Artic версия на Nikola Tre FCEV – тежък камион с водородни горивни клетки.

Лука Сра, президент на Truck Business Unit в IVECO Group, коментира: „Ние в IVECO искаме да се движим по пътя на промяната. Засилихме нашия ангажимент да придвижим обществото напред, като си партнираме с нашите клиенти и задвижваме трансформацията на индустрията. За да направим това, ние пренасочихме стратегията си, разширихме уменията си и преоткрихме нашия подход към продуктите и услугите си. Имаме амбицията да бъдем най-надеждният партньор и играч за нашите клиенти. Искаме да им предоставим надеждни, устойчиви и интелигентни транспортни решения, за да могат те да управляват бизнеса си ефективно и печелившо, като същевременно пазят околната среда. За да тръгнем по пътя на промяната, се ангажирахме с точна пътна карта за устойчивост, която ще помогне на IVECO да се придвижи към нетни нулеви въглеродни емисии до 2040 г. чрез мулти-енергиен подход във всички диапазони.“ IVECO разкри на IAA 2022 и новия цвят за логото на марката, който сигнализира за силата на амбициите. Новият нюанс „Energy Blue“ трябва да асоциира марката с мощност, динамика и дигитална иновация.



Изложбеният щанд привличаше посетители и ги отвежда на пътешествие из историята на IVECO, включваща уникалното наследство на IVECO – FIAT, OM, Lancia, Unic, Magirus, Pegaso. За IVECO тези марки са корените на дървото на енергията за компанията, които захранват най-новите технологии, изложени наоколо на щанда. Далновидната визия на IVECO бе представена от 17 автомобила. Още 29 превозни средства бях изложени на открито, представяйки пълната гама на марката, покриваща всички мисии на леки, средни и тежки автомобили за работа, както и за мобилност на хора. IVECO предлага на посетителите възможност да изпробват новия IVECO eDAILY BEV, Nikola Tre BEV и прототипа eDAILY FCEV, както и да изпитат DAILY с революционното окачване Air Pro.



Очаквано IVECO сподели сцената на пресконференцията си по времена изложението със стратегическия си партньор по пътя си към декарбонизацията на камионите - Nikola Corporation. От Nikola Corporation на щанда на IVECO обявиха официалното стартиране на поръчките за европейската версия 4x2 Artic на влекача Nikola Tre BEV и представиха водородния прототип с горивни клетки Nikola Tre FCEV в неговата европейска версия 6x2 Artic – най-новото предложение в портфолиото от решения на марката за декарбонизиране на регионалните превози и на мисиите на дълги разстояния. Тези превозни средства от първо поколение имат пробег с едно зареждане съответно приблизително 500 км и 800 км.

На щанда можеше да се види още едно ново предложение от IVECO. Влекачът S-WAY във версия с двигател Cursor 13 с максимална мощност от 490 к.с. и идва с пълния пакет от интелигентни услуги. Новият IVECO S-WAY 490 к.с. осигурява изключителна производителност при по-ниската мощност на двигателя, разработен от FPT Industrial. Превозното средство се предлага със специфична конфигурация от опции, която може да подобри общата горивна ефективност с до 4%. В Хановер IVECO показа и още иновации - влекач S-WAY, работещ на биометан, във версия Amazon, оборудван с последните телематични системи, базирани на гласовия спътник Amazon Alexa, както и автономния дизелов влекач S-WAY Plus във версия Autonomous Driving.

DAF
Модулна силова линия, осигуряваща пробег с едно зареждане от 200 до над 500 км. Така нидерландският производител DAF анонсира на изложението в Хановер новото електрическо задвижване за новата си серия от камиони New Generation DAF XD и за моделите от гамата DAF XF. Естествено, New Generation DAF XD бе сред звездите на щанда, след като в дните на изложението новата серия камиони бе отличена с престижната награда Международен камионна годината 2023.



Електрическата силова линия за DAF XD и за DAF XF включва съвременните електродвигатели PACCAR EX-D1 и PACCAR EX-D2 с мощност от 170 кВт (230 к.с.) до 350 кВт (480 к.с.). Предлага се широк набор пакети от ефективни батерии с възможност както за бързо (DC), така и за бавно зареждане (AC). Модулността на батериите осигурява отлична съвместимост с всички бодибилдери и надстройчици. Продажбите на XD Electric и на XF Electric ще стартират едновременно. Конфигурациите на двата модела ще включват влекачи 4x2 и шаси-кабини с колесна формула 4x2 и 6x2 и ще покриват допустима максимална маса до 50 тона.

Кабините са дневна, спална и спална-висока. От DAF подчертаха, че по този начин марката отива на следващото ниво на електрическия транспорт. От DAF подчертаха, че пакетите от батерии в новите електрически камиони могат да са от 2 да 5. Изборът на максималния брой осигурява пробег с едно зареждане от 500 км, което при оптимално планиране на маршрута и зареждането означава 1000 км дневен пробег.



Батериите на New Generation XD Electric и XF Electric могат да се зареждат бързо с 325 кВтч, като при пакет от три батерии 80 на сто от капацитета им се запълва за 45 минути, а дори при пет батерии зареждането от 0 до 100% става за под 2 часа. Бордовото зарядно устройство е опция за зареждане с AC с мощност до 22 кВт.

Новите електрически версии на XD и XF Electric имат същия атрактивен външен дизайн като съществуващите версии с дизелово гориво. Фини сини акценти в решетката и фаровете отличават електрическите версии при пълна батерия. Електрическите превозни средства на DAF от ново поколение разполагат със специален дисплей на дигиталното арматурно табло, показващ състоянието на електрическата силова линия (включително заряд на батерията и разход на енергия). Опционалната навигационна система показва къде се намират обществените станции за зареждане.

Новите електрически камиони ще се сглобяват в Айндховен, като серийното производство ще започне през първата половина на 2023 г.

Volvo Trucks
В Хановер Volvo Trucks представи изцяло нов, напълно електрически заден двигателен мост. С тази конфигурация, която в бъдеще ще замени сегашната с два или електродвигателя, интегрирани в шасито, шведският производител ще освободи място за повече батерии в камионите си. Новият мост ще гарантира по-дълъг пробег за батерийните електрически камиони на Volvo.
По време на изложението от Volvo Trucks изтъкнаха, че разполагат с най-широкото портфолио от електрически камиони в бранша. Шест различни модела са в серийно производство, казват от компанията.



Новият електрически задвижващ мост с интегриран в него електродвигател, позволява използването на повече батерии в камиона. А това означава по-дълъг пробег и възможност за електрификация на транспорта на дълги разстояния. За електрическите камиони с водородни горивни клетки на шведския производител, които ще се появят през втората половина на това десетилетие, допълнителното пространство ще е полезно, за вграждане на други компоненти.

„Това е пробив при електрическите камиони и ясен сигнал, че в близко бъдеще ще има огромно търсене на публични бързозарядни устройства за тежкотоварни камиони, не на последно място по протежение на магистралите“, казва Джесика Сандстрьом, продуктов мениджър във Volvo Trucks . Volvo Trucks ще започне серийно производство на камиони с новата е-ос до няколко години и така ще ъпгрейтва текущата си гама електрически камиони на батерии.



„Ще продължим с нашите универсални батерийни електрически камиони, които вече са в производство. В момента те могат да покрият широк спектър от транспортни задачи. След няколко години ще добавим тази нова задна електрическа ос, насочена към клиентите ни, които покриват по-дълги маршрути”, добавя Сандстрьом.

Volvo Trucks има трипосочна стратегия за достигане на нулеви емисии - електрически батерии, електрически горивни клетки и двигатели с вътрешно горене, които работят с възобновяеми горива като биогаз, биодизел и дори зелен водород.
„Необходими са разнообразни технически решения за справянето с изменението на климата, тъй като наличието на енергийна и горивна инфраструктура се различава в отделните държави и региони, а също и за различните транспортни задачи“, заключава Джесика Сандстрьом.

Ford Trucks
Ford Trucks показва в Хановер за пръв път своя 100% електрически камион на щанда си на IAA Transportation 2022. До 2030 година 50% от продажбите на Ford Trucks в Европа ще бъдат с нулеви емисии, стана ясно по време на изложението. На щанда можеше да се видят новите предложения от камионите от поколението F на Ford Trucks, предлагащи технологии, които задоволяват различни нужди и покриват всичко – от нулеви емисии до автономни превозни средства.

Изцяло електрическият камион на Ford Trucks е с полезен товар от 18-26 т. Той е с отлична маневреност и предлага много ползи, включително по-добра месечна консумация на енергия, в сравнение с камионите с двигатели с вътрешно горене. Енергийните разходи, например, ще намалеят почти наполовина, казват от компанията. Разходите за поддръжка също ще намалеят с около две трети, тъй като електрическите превозни средства имат по-малко движещи се части, изискващи поддръжка. Всички тези фактори влияят благоприятно върху общите разходи за притежание. Предвижда се изцяло електрическият камион на Ford Truck да предложи по-ниска обща цена на притежание след първите 4 години.



На изложението екипът на Ford Trucks демонстрира и разработените от компанията технологии за свързано и автономно шофиране. ConnecTruck предлага нови функции, които улесняват живота на шофьорите и мениджърите на автопаркове. Разработена от инженерите на Ford Trucks, технологията за автономно управление „Level 4 Highway Pilot“ пък позволява на водачите да оставят превозните си средства да се движат безпилотно - H2H (hub-to-hub) между логистични центрове.

И още
С изброеното до тук далеч не можем да изчерпим, това което можеше да се види от света на камионите по време на IAA Transportation 2022. Още редица производители на иновативни електрически и водородни превозни средства, като стартъпите QUANTRON, Tevva, Volta Trucks… имаха с какво да се похвалят. С интересни новости в областта на задвижванията и трансмисиите за камиони се представиха и гиганти като FPT Industrial, Cummins, ZF, Bosch, … Но за всичко това – следете и броевете на списание КАМИОНИ - на хартия и онлайно - на www.transport-press.bg.

<< Обратно към новините