Тест: Renault D E-TECH

04.07.2022

Тест: Renault D E-TECH

Електрическият камион за дистрибуция Renault D E-TECH бе показан за пръв път в България през юни и списание КАМИОНИ се възползва от възможността да направи първия у нас пътен тест на модела, представен от Renault Trucks Bulgaria.



Renault D E-TECH е напълно електрически камион за градска дистрибуция, комунални услуги и товарни превози на къси разстояния. Тестваната от КАМИОНИ версия беше D E-TECH MED P4x2 16T.



Това е среден камион с допустима максимална маса от 16 т, като полезният товар е 8743 кг без надстройката, а собственото тегло на камиона е 7257 кг. Електрическата силова линия на Renault D E-TECH се състои от централно разположен електродвигател, монтиран в шасито пред задния мост, който е двигателен. Електродвигателят е с пикова мощност 185 кВт (252 к.с.) и максимален въртящ момент от 425 Нм. Електродвигателят е куплиран с двустепенна автоматична предавателна кутия – с две предни и една задна скорост, а от нея движението се предава към задния мост.



Тяговите батерии в Renault D E-TECH са с общ капацитет 265 кВтч и имат работно напрежение 600 В. Състоят се от 4 модула – всеки по 66 кВтч, монтирани по два от двете страни на шасито след кабината. Според производителя използваемият капацитет на батериите е около 212 кВтч, което – в зависимост от товара, условията на експлоатация и стила на шофиране, гарантира пробег с едно зареждане от над 230 км.

Куплунгът за зареждане на Renault D E-TECH е от лявата страна зад кабината. Той е универсален - тип CCS Combo 2, и позволява зареждане и с променлив, и с постоянен ток, като е съвместим с всички налични у нас зарядни колонки. Мощността на зареждане може да бъде от 22 кВт до 150 кВт. Времето за зареждане, в зависимост дали се използва бърза, или бавна зарядна станция, е до 2 часа или до 10 часа.



Силовата линия е оборудвана с петстепенен ретардер, чрез използването на който водачът може да влияе върху степента на рекуперация на енергия в батерията при отпускане на педала на газта. Кормилното управление е с електрически усилвател. Автомобилът е оборудван с всички необходими системи за сигурност и в помощ на водача – EBS, ABS, ASR, Hill Start Assist, ESC, EBA, пневматична паркинг спирачка на задните колела…



Тестовият Renault D E-TECH е с дневна кабина с 2+1 седящи места. В кабината водачът разполага с всичко характерно за един съвременен автомобил – електрически странични стъкла и огледала за обратно виждане, удобна регулируема във всички посоки седалка, регулируем мултифункционален волан, ниши за съхранение с обем 50 л, поставка за смартфон, USB-порт… На централната конзола има таблет с два USB-порта тип C и куплунзи за 12 и 24 В захранване.



При теста на пътя, както всеки електрически камион Renault D E-TECH е тих и безшумен, а при настъпване на педала на газта ускорява бързо. Достигането и поддържането на максималната скорост става бързо и безпроблемно. Кабината дава достатъчно простор и видимост на водача, уредите за управление са разположени удобно и интуитивно. Особено полезни са постоянно включените камера за обратно виждане и птичи поглед върху автомобила. 



На приборния панел пред себе си водачът има постоянна информация за моментния разход на енергия, който, разбира се, се увеличава с подаването на повече газ. Точно тук е ролята на шофьора така да дозира натоварването, че да държи стрелката в „зелената зона“ и да си гарантира повече пробег с едно зареждане.



След изминаване на планирания маршрут от около 45 км зарядът на батерията е паднал само с няколко процента. Което показва, че декларираната от производителите автономност на електрическите автомобили е напълно постижима.

Повече за теста – в броя на списание КАМИОНИ от юли-август – на хартия и онлайн – на transport-press.bg. Видео от теста – в канала ни в YouTube.

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините