Пристанище Варна ще поеме украински товари от Констанца

22.06.2022

Пристанище Варна ще поеме украински товари от Констанца

Пристанище Варна Запад е започнало да получава по-често заявки от украински спедитори.



Според консултантската компания Informall BG, пристанището във Варна, което е на около 150 км южно от Констанца, в момента не е задръстено и е добър вариант за украинските износители, които изпращат товари в контейнери. Даниил Мелниченко, анализатор в компанията, смята, че Варна е привлекателна опция за спедитори, заради по-евтините такси за обработка на товари, което компенсира транспортните разходи.В същото време, българското правителство е избрало да се присъедини към инициативата за опростяване на трансграничните правила за камиони, превозващи украински внос и износ. Това позволява да се ускори трансбордирането на украински контейнери с основни продукти и хуманитарна помощ през пристанище Варна.

Костадин Димитров, управител Пристанище Варна Запад, заявява, че ограниченията на корабните линии за контейнерно оборудване, влизащо в Украйна, са основното препятствие за вносния контейнерен трафик, който се движи от Варна (и Констанца) към Украйна. Всички неукраински контейнерни товари продължават да се придвижват до крайната точка, докато украинските трябва да се прехвърлят на камиони, за да стигнат до местоназначението си. Тази допълнителна операция за обработка на товарите отнема време, като забавя общия оборот на контейнерите и увеличава транспортните разходи. Резултатите на пристанище Варна за първото тримесечие на 2022 г. не показват значително увеличение на обема на транзитните украински контейнери.

Въпреки това, тъй като пристанището в Констанца е претоварено, Пристанище Варна Запад е започнало да получава по-често заявки от украински спедитори. В момента няма пречки Варна да обработва украински товари, но с увеличаването на търсенето и изискването за разтоварване, това бързо ще увеличи натиска върху складовия сектор на Варна. Ако ограниченията бъдат премахнати, украинският контейнерен трафик, преминаващ транзитно през България, ще се движи значително по-бързо и на по-добри цени. В момента само няколко линейни оператори са готови да поемат рискове и да позволят на украинските вносители да доставят своите контейнерни товари направо до Украйна, обясни Василий Веселовски, главен изпълнителен директор на Информал БГ. Той допълва, че се очаква компаниите, предоставящи линейни услуги до Черно море, да преразгледат и облекчат ограниченията си за украински вносни контейнери. Такъв ход ще бъде от полза за всички замесени страни.

Междувременно украинските износители на насипни товари твърдят, че този вариант на транспорт няма да е много добър за износителите на зърно. Но и България и Украйна търсят оптимален вариант, който да е добър за всички. „България ще се радва да предостави пристанище Варна като логистичен център за претоварване на брашно и слънчогледово семе и за разпространение на зърно, което Украйна не може да разпределя през своите пристанища“, заяви премиерът Кирил Петков след среща с президента на Украйна Володимир Зеленски.

<< Обратно към новините