IVECO и Булавто – 20 години успешно партньорство

03.06.2021

IVECO и Булавто – 20 години успешно партньорство

Хубаво нещо са годишнините. Изведнъж човек си дава сметка какъв дълъг път е извървял и независимо от трудностите и предизвикателствата, колко много е постигнал.

[✕]



Затова КАМИОНИ реши да дадем възможност на трима души, които имат най-съществена роля за осъществяването на дългогодишното партньорство между IVECO и Булавто, да разкажат историята му. Ето какво споделят Емилио Парато, бизнес директор на IVECO за Австрия и Централна и Източна Европа, Петър Лефтеров, собственик на Булавто, и Светлозар Бояджиев, изпълнителен директор на Булавто България

 

Г-н Парато, как оценявате текущото развитие на пазара на търговски превозни средства в България и на какво ще разчита най-много Iveco през следващите години?

– Емилио Парато: В България, както е тенденцията във всички европейски страни, клиентите търсят устойчива инвестиция, която включва пълен пакет от услуги за оптимизиране на общите разходи за притежаване на камиона, т.нар. TCO, и намаляване на емисиите на CO2 и други замърсители. Нашата гама IVECO Way, предлагаща и превозни средства с природен газ, дава ключово предимство предвид добре развитата инфраструктура за CNG и нарастващия интерес към биогаз в компресирана и течна форма. Така че българските клиенти могат да се възползват още днес от нашата технология като по-екологично и устойчиво решение за местни дистрибуционни мисии и транспорт на хора. През следващите години искаме да запазим лидерството в алтернативните и екологични задвижвания и поради тази причина инвестираме значително и в технологията за горивни клетки и батерии.

През 2019 г. в Мадрид стартирахме новата си тежка гама с IVECO S-WAY – 100% свързано превозно средство, ориентирано към клиентите и към водачите, а през април 2021 г. завършихме тежката гама IVECO WAY с новия офроуд камион IVECO T-WAY, проектиран и разработен за най-трудните мисии в най-екстремните условия, за да отговорим на нуждите на клиентите ни за офроуд транспорт. За всички търговски превозни средства на IVECO непрекъснато разширяваме портфолиото от свързани услуги IVECO ON и работим съвместно с нашите партньори, които са винаги готови да подкрепят с тяхната организация и знания нуждите на клиентите ни.

Как оценявате партньорството на IVECO и Булавто през последните 20 години? И какви са вашите очаквания и изисквания от това партньорство за бъдещето?

– Емилио Парато: 20-годишнината, която празнуваме с Булавто тази година, говори сама за себе си и е едно от най-дългите бизнес партньорства, които IVECO има в България и в Европа. То е изградено върху доверие и производителност, с единствената цел да предостави на нашите клиенти най-добрата помощ и подкрепа за техния бизнес. Преживяхме добри и трудни времена, радвахме се на ентусиазма от новото хилядолетие и преминахме заедно силни финансови кризи. Благодарен съм на Булавто за отдадеността им на IVECO и с нетърпение очаквам да продължим нашето силно партньорство в бъдеще, като поемем предизвикателството на развитието на новите технологии и на трансформацията в света на транспорта и строителството, на нарастващото качество и производителност, за да генерираме дългосрочна добавена стойност за нашите клиенти и компании и по-устойчива среда за бъдещите поколения.

Годишнините са повод за празнуване. Как и кога ще отпразнувате дългогодишното си партньорство с IVECO?

– Светлозар Бояджиев: Точната дата на годишнината е 2 май 2001 г. Тогава подписахме дилърския си договор с IVECO. Мислим за това събитие от миналата година, но в момента заради пандемията няма как да го отпразнуваме по начина, по който искаме – с тържество, с дни на отворените врати, с клиентите и партньорите си. Изчакваме това да стане възможно и засега планираме събитието за 16 септември.

– Да се върнем към началото. Как се стигна до партньорството с IVECO?

– Петър Лефтеров: През 1993 година основахме първата си фирма – Варна Лизинг. Тя се занимаваше с продажба на масла, гуми и леки автомобили Рено. През 1997 г. купихме държавната Булавто Инженеринг и оттам дойде и името Булавто.

През 2000 година вече имахме достатъчно опит и бяхме готови да предприемем следващата стъпка в развитието си – бизнесът с тежкотоварни автомобили. Не знам дали има случайности в живота, но точно когато се свързахме с представителството на IVECO в България, за да кандидатстваме, се оказа, че те също търсят нов партньор, за да вдигнат нивото на дилърската мрежа. Ние имахме добър сервиз на ключово място във Варна, професионален екип, добри контакти покрай бизнеса ни с индустриални гуми. Така спечелихме доверието на бъдещия си партньор и през май 2001 г. подписахме първия договор с IVECO.

През първата година аз се занимавах лично с всичко, но през 2002 година предложих на Светльо Светлозар Бояджиев да поеме ръководството на тази част от бизнеса на фирмата. С него сме заедно от 1994 година.

– Светлозар Бояджиев: А аз се съгласих. Тогава вече 5–6 години ръководех бизнеса с гуми и търсех ново предизвикателство. Имаше един преходен период до края на 2002 година, когато отговарях и за двете неща – и за гумите, и за камионите. През този период обучих нов колега да се занимава с гумите и от 2002 година отговарям в Булавто за бизнеса с IVECO.

Как се развиваха нещата през годините?

– Светлозар Бояджиев: Като при всяко ново начинание в началото ни беше по-трудно и темповете бяха по-бавни. Малко по малко набрахме инерция. Бизнесът с маслата, гумите, автомобилите ни бе създал много ползотворни партньорства, включително и с транспортни фирми. Знаем колко е важен личният контакт и отношенията във всеки бизнес. През 2002– 2003 г. IVECO осигури финансиране на продажбите чрез лизинговата си компания Афин и тогава бизнесът скочи с пъти. Години наред IVECO беше лидер на пазара в България, и не само. Така че имаше много бизнес. И това продължи до кризата през 2008 г.

Кои бяха най-големите и значими сделки през тези години?

– Светлозар Бояджиев: Като значими мога да определя сделките, които са помогнали за израстването ни и за създаване на дългосрочни партньорства. Първата ни голяма сделка беше през 2002 г. с Български Транспортен Холдинг. Доставихме им повече от двадесет влекача Eurotech и Eurostar – предшествениците на Stralis и IVECO S-WAY.

След това имахме голяма сделка с Темпострой – през 2006 или 2007 г. Клиентът не беше работил с IVECO, но ние им продадохме доста самосвали. Тази сделка е от ключовите, защото тя сложи началото на ново направление – монтаж на самосвални кошове. По наш проект се започна производство на самосвални кошове като KIT и ги монтирахме в сервиза във Варна. Това ни помогна да натрупаме много ценен опит със самосвалите. И тогава дойде следващата ни голяма сделка за около 60 самосвала с Холдинг Пътища – доставихме ги в рамките на 2 години. Тези само-свали още се виждат по пътищата – вече 15 години, и като гледам, са в доста прилично състояние.

Като черешката на тортата, що се отнася до брой доставени камиони, бих определил сделката за пожарни автомобили с МВР. Доставихме им 297 броя Magirus, след като спечелихме 6 обществени поръчки от общо 9, които министерството бе обявило. Доставяхме ги през цялата 2014 г. Всеки един пакет от 50–60 машини се разпредели из цялата страна – нямаше област в България, до която да не стигнем. Сделката е особено значима не само като брой доставени камиони, но и като опит, който придобихме, и организацията, която създадохме – за обучение на екипите на място, за сервизното обслужване, за справянето с мащабни проекти.

А кога построихте сервизните си бази?

– Петър Лефтеров: В автомобилния бизнес сервизната мрежа е като кръвоносната система на човека. Не може без нея. Първо открихме сервиза си във Варна, когато започна партньорството ни с IVECO. С много упорита работа и усилия през 2007 г. открихме втория си сервиз на IVECO и в София. През 2008 г. открихме и третия – в Бургас, през 2009 г. в Стара Загора. Така развихме сервизната си мрежа, за да бъдем близо до клиентите си от всички краища на страната.

През годините стартирахте и бизнес с преоборудване на микробуси IVECO. Как се случи това?

– Петър Лефтеров: Винаги сме имали някаква причина, когато сме стартирали някакъв бизнес. При преоборудването беше негативен опит с доставчиците на надстройки, които монтирахме на шасита IVECO. Важно е за нас, когато предоставяме краен продукт на клиента, да можем да носим отговорност за качеството му, да можем да влияем на процеса. Във Варна имаме доста клиенти, извършващи транспорт на туристи – т.е. трансформацията и оборудването в автобус трябва да се случи задължително до началото на май. А с наши поддоставчици това не се случваше. Не можехме да допуснем това да повлияе по някакъв начин на имиджа на IVECO като продукт и решихме да развием този бизнес.

Това беше един дълъг процес на усвояване на технологията. Имаше много пътувания, много срещи с потенциални доставчици на седалки, на тапицерии и на всичко необходимо. Много време ни отне и да създадем производствените процеси и процедури, създаването на документация, защото на практика това си е едно производство – дейност, доста различна от търговията, но тясно обвързана с крайния продукт, който искахме да предложим на клиентите ни.

Това е едно успешно начинание за нас. Сега колегите от производствения цех се оплакват, че са много затрупани с поръчки. Това значи, че добре сме се справили.

Ако се върнете назад през тези 20 години, какво бихте променили?

– Петър Лефтеров: Нищо не бих променил. Според мен всичко се е случвало според готовността ни да се развиваме, правили сме това, което сме смятали за най-добро във всеки един момент за Булавто като дилър на IVECO и като партньор на IVECO.

Това партньорство се разви като един жив организъм, със собствен ритъм. С големите победи, с трудностите, с научените уроци... Всичко, което се е случило, е било полезно както за нас – като опит и за екипа, и за бизнеса, и за мениджмънта, така и за IVECO като наш партньор. Това е един двустранен процес.

През тези години на партньорството ни с IVECO станахме по-опитни, по-гъвкави, по-динамични, научихме се бързо да вземаме решения, да бъдем упорити...

Кое смятате за най-големия си успех и кой беше най-трудният момент?

– Петър Лефтеров: Най-големият ни успех са последователността ни през тези 20 години и постоянният стремеж да развиваме бизнеса – надстройки, автобуси и т.н. Да добавяме допълнителна стойност към него. Броят доставени камиони, развиването на силна сервизна мрежа за мен е добре свършена работа. Успех е извървеният път, защото натрупаният опит е безценен.

Кризата 2009–2011 година определено беше най-трудният ни момент. Големият склад от 240 камиона, с който се събудихме на 1 януари 2010 г. Склад, който формирахме в желанието си да отговорим на търсенето на клиентите ни. Тогава бизнесът с тежките камиони и строителните машини просто колабира, както сега се случва с туризма. Беше ни много трудно не само икономически, но и емоционално. Нашата корпоративна философия е на семейственост, на лични отношения, на споделяне на хубавите и лошите моменти..., които съпровождат живота на хората, които работят за нас. А тогава беше абсолютно необходимо да съкратим много персонал, за да може Булавто да оцелее и дружеството сега да го има.Това беше най-трудният ни момент. Бизнесът се прави с екип и той винаги е бил най-големият капитал на Булавто.

Как виждате бъдещето и партньорството си с IVECO?

– Светлозар Бояджиев: Дори и да имах гадателска кристална топка, пак щях много трудно да отговоря на въпроса за бъдещето. Говорим за зелена Европа, намаляване на CO2 емисии, водородни камиони, електрически камиони, но не знаем каква ще бъде цената на всичко това. Има и още твърде много неясни въпроси – как ще се съхранява водородът, как ще се транспортира, кога би имало готова инфраструктура, същото е и с електрическите камиони... Например как ще се рециклират батериите?

Но нещата все пак се развиват – правят се консорциуми, в които участва и IVECO, ето вече Nikola, с които IVECO си партнира, тества успешно тежък електрически камион. Предстои нещата да се изяснят.

В същото време газта е нещо реално и ефективно още в този момент, а IVECO е лидер в производството на газови камиони. Особено с LNG тези камиони са много перспективни от гледна точка на пробега – с едно зареждане с втечнен природен газ един камион може да мине до 1600 км. За съжаление, у нас в България в момента ситуацията е като кокошката и яйцето – има интерес към LNG камионите, но няма станция за зареждане с LNG. Вече сме продали 2 употребявани влекача LNG, но клиентът ще работи с тях в Европа, а не у нас.

– Петър Лефтеров: При леките автомобили например дизелови двигатели ще продаваме до 2030 г. И след още 10 години те ще станат екзотика само за любители и фенове. При камионите ситуацията е подобна, но върви с няколко години закъснение.

Нещата в бъдещето зависят изключително много и от решенията, които ще се вземат на политическо ниво.

Но при всички случаи ние ще разчитаме на продуктите, които ще разработят и ще произведат от IVECO. Партньорът ни има силно развита развойна дейност и вярвам, че с продуктите на IVECO ще навлезем в бъдещето по най-успешния начин. Дългогодишното партньорство е като дългогодишния брак – възходи, спадове. Партньорите познават силните и слабите си страни, но в крайна сметка разчитат един на друг и заедно бързо намират решения, когато гледат в една посока.

<< Обратно към новините