Регистрирайте се за 8. издание на Логистична Бизнес Конференция на 27.10.2020 г.!

Николай Божилов: Идва времето на споделената платформена икономика

02.09.2020

Николай Божилов, създател на Юнимастърс

Николай Божилов: Идва времето на споделената платформена икономика

Юнимастърс навърши 30 години. В интервю за списание ЛОГИСТИКА попитахме нейния създател Николай Божилов как вижда бъдещето на фона на безпрецедентната ситуация в света. Ето и неговият отговор

[✕]

- Ние вече сме част от една „нова реалност“, в която кризи от всякакъв характер и резки пазарни флуктуации ще формират бъдещото индустриално развитие на човечеството. В същото време традиционният капиталистически икономически модел не отговаря вече на нуждите на хората, обществото и планетата, защото е неефективен, замърсява силно природата и консумира огромни енергийни ресурси. Бъдещето е на „зелената“ дигитална икономика, която изисква висока автоматизация, транспортна синхромодалност, нулеви вредни емисии и гарантирана сигурност и безопасност на работната и жизнената среда. Пандемията от КОВИД-19 ускори многократно дигитализацията в производствата и обслужващите индустрии и показа, че глобализацията на веригите на доставки ги прави силно уязвими при резки и по-продължителни ограничения. Идва времето на споделената платформена икономика, в която ще правим повече с по-малко ресурси, в тясно взаимодействие и сътрудничество дори между най-големите конкуренти и ще се научим да ценим предимствата на по-скромния и стойностен живот.

Според мен независимо от новите „студени войни“ и корекциите в доставните вериги чрез оншоринг и решоринг на отделни производства в Америка и Европа, Китай ще запази ролята си на лидер в най-модерните, високоефективни индустриални производства и дори ще увеличи дела си в Индустрия 4.0 заради доказания си потенциал в областта на индустриалния интернет, квантовите компютри, изкуствения интелект, роботизацията, кибермедицината и биотехнологиите.

[✕]

С две трети от световното население в мегаградовете и икономическите мегарегиони войната за градските доставки в „последната миля“ в третото десетилетие на XXI век ще се разгори с нова сила, защото границите между 3PL-a, куриерите и реформиращите се пощенски организации започват бързо да се заличават, а изискванията на клиентите за бързина, удобство и по възможност безплатна доставка постоянно нарастват. Преди десетина години „софтуерът като услуга“ (SaaS) започна да променя логистичната индустрия.

В следващите 5 – 10 години промяната ще е още по-радикална с внедряването на „изкуствения интелект като услуга“ (AIaaS) и „машинното обучение като услуга“ (MLaaS), които мигновено ще откриват нарушенията в производствените и транспортните цикли и разписания, ще ги анализират и ще предсказват как да бъдат елиминирани появилите се отклонения. Градската логистика ще се превърне в диференциатор на възможностите и успехите на логистичните играчи, които ще трябва да управляват динамично ежедневните и ежечасните промени в обемите и транспортните направления.

Много логистични компании ще преосмислят действията си и ще се възползват от предимствата на споделената икономика, като започнат да ползват и обменят ресурси дори с най-големите си конкуренти.

Пандемията КОВИД-19 съсипа аналоговата икономика, но даде огромен тласък на технологичното развитие и ни върна към реалността. Накара много хора да се изправят срещу дивашкия популизъм на последните години от стария световен ред и да преосмислят отношението си към истинските ценности в живота – семейството, приятелите, общностите, в които живеят и работят. Няколко години ще имаме по-малка, но много по-модерна и по-екологична световна икономика. Ще се опитаме да направим много повече неща с по-малко ресурси, а това неминуемо ще стимулира креативността и новаторското ни мислене. И ще предизвика по-бърз скок в бъдещото ни развитие.

Логистиката днес е изправена пред най-голямото си предизвикателство в историята на човечеството – да осигури производството и разпространението на милиарди дози ваксина срещу КОВИД, като си отговори на няколко фундаментални въпроса: къде и как ще може да ги произведе? А ако ваксинациите трябва да са две, а не една!? Къде ще бъдат насочени първите 100 милиона или 1 милиард дози и т.н. Само за работоспособното население и възрастните хора ще трябват 4,4 милиарда дози годишно при една ваксинация, но повечето специалисти смятат, че ваксинациите трябва да са две – през няколко седмици! И ваксините трябва да се транспортират и съхраняват при минус 80 градуса по Целзий в течен азот! Такива условия няма нито в медицинските складове, нито в болниците…

Бъдещето на човечеството и индустрията ни зависи от обединените многостранни усилия на целия свят за нов глобален обществен договор и за високопродуктивна икономика, ръководено от широко скроено колективно световно лидерство, което да вземе присърце оцеляването на планетата, а не на отделни, вглъбени в себе си нации!

 

Цялото интервю със споделения 30-годишен опит на Николай Божилов четете в септемврийския брой на списание ЛОГИСТИКА – www.transport-press.bg или чрез приложението Bulgarian Transport Press, което можете да свалите от App Store или Google Play

<< Обратно към новините