Новата гама камиони на MAN е готова за бъдещето
20 години мюнхенският производител MAN Truck & Bus не е имал такава премиера, обновявайки цялата си гама наведнъж. Какво е новото и какви ще са ползите за транспортните фирми и за водачите
Новите модели на MAN бяха показани за първи път на 10 февруари на пристанището в Билбао с подобаващо шоу.
Да, тук страничните огледала тук са си на мястото и контролното табло си е класическо, но с множество изпипани подобрения. При първия поглед към дизайна отвън няма да кажеш: Уау, това е невероятен шедьовър, но когато се вгледаш втори път, виждаш, че е мислено много прецизно по отношение на аеродинамиката, което естествено е важно за по-ниския разход. Същевременно е запазено излъчването на типичния MAN – строг, с изчистени линии, надежден, немски камион, който съответства на символа на лъва, стоящ на предната решетка.
Ето външния вид в детайли
Как е разработен
Проектът за разработката на новия MAN стартира преди 5 години. Още тогава се дефинират четири основни "стълба", около които е разработена новата гама:
- отлично работно място за водача;
- много добра ефективност и икономичност;
- оптимизирана работа и сервизиране;
- силно партньорство с клиентите.
И това може да се види отразено в новите модели. Съхрани това, което е изпробвано и работещо, и го направи още по-добро, ако е възможно. Това е философията на новото поколение камиони на MAN, базирано на познатите модели и серии.
Обновена е цялата гама
Важен факт е, че се обновява цялата гама - моделите от сериите TGL, TGM, TGS и TGX с допустима максимална маса от 7,5 до 41 тона идват с 8 различни нови кабини и с точните шасита и силови линии. Първо на пазара се появява, разбира се, флагманът за превози на дълги разстояния - TGX, върху който спираме вниманието си сега. Новите модели от серията MAN TGX са лесно разпознаваеми с широките си, удължени и високи кабини. Както и досега, новият MAN TGX предлага избор от три серии двигатели с богата гама от мощности. Първокласният MAN D38 е с мощност до 640 к.с.; средният клас MAN D26 е от 430 к.с. до 510 к.с.; а за леки превози на дълги разстояния помощникът е MAN D15 - с от 330 до 400 к.с.
До 8% по-нисък разход
Едно от обещанията на MAN е, че новите модели ще са значително по-икономични. Типичният влекач 4х2 с двигател D26 Евро 6d от новото поколение камиони на MAN ще изразходва до 8% по-малко дизел от аналогичен влекач с двигател Евро 6с. Това се случва благодарение на модернизираните двигатели Евро 6d, оптимизирани двигателни мостове, подобрена аеродинамика и GPS-базираната система за круиз контрол.
Едно кръгче с новия MAN TGX
Имам възможност за едно кратко кръгче зад волана на новия TGX по хълмистите магистрали около Билбао. Първото впечатление от сядането зад кормилото – усещането за удобство, някак си всичко си е на мястото, контролното табло е ясно и всичко е на една ръка разстояние, няма множество бутони, както беше при предишния модел. Седалката сякаш ме обгръща и водачът става неразделна част от това работно място. Разбира се, дали това усещане за удобство се запазва и след 10 часа зад кормилото, тепърва предстои да се разбере.
Паркинг спирачката вече е автоматична, на таблото липсва и кръглия селектор за превключване на предавките – последното става от лостчето вдясно от волана – както при Скания. И тук то е многофункционално – с него се задейства и 6-степенният ретардер. Хардуерно предавателната кутия е същата като другата марка от групата Traton, но управлението и съчетаването на работата й с двигателя и силовата линия е работа на MAN.
В първия момент панелът с инструменти е леко озадачаващ – на оборотомера, който е вдясно, оборотите се увеличават по посока обратна на часовниковата стрелка, а не както е обикновено – по посока на часовниковата стрелка. Но след като се възприеме този факт, панелът с инструменти става кристално ясен. Всичко е семпло и подредено. Очевидно е и, че качеството на дисплея е много високо.
Смарт селекторът е една от важните новости в интериора на новия MAN. Всъщност той е нещо като компютърна мишка - с негова помощ водачът си избира функциите от менюто на дисплея лесно, удобно и интуитивно, като ръката на водача остава стабилна върху специалната поставка.
Почти същото той може да направи и от бутоните на многофункционалния волан, като наблюдава изборите си директно на панела с инструменти.
Огледалата – това са същите големи стари огледала, в които се вижда много добре назад, но които леко затрудняват видимостта вляво и вдясно. Макар че производителят твърди, че сега позицията им е прецизирана и видимостта е подобрена.
Защо новият MAN ще е надежден?
Едно от нещата в новата гама на MAN, което не се вижда отвън, е изцяло новата електрическа и електронна архитектура. Тя е изградена на базата на централизирано управление и основната част от софтуерния й код за управление е писан вътрешно от специалисти от MAN. Този факт предполага прецизно и оптимизирано управление на различните модули и осигурява добра надеждност. Освен това новите модели са преминали над 4 млн. километра в тестове в различни климатични условия.
Кога ще е в България?
Заводът в Мюнхен е готов за производството на новия модел. Всъщност подготовката тече от доста време насам и се изразява в сериозни инвестиции. От една страна, в закупуването на множество роботи за производствената линия и изключително модерно оборудване за бояджийни камери и защита от корозия, а от друга страна - в оптимизиране и прецизиране на производствените процеси. Първите демокамиони от новия MAN ще пристигнат в България в края на април, през май българските превозвачи ще могат да ги видят на живо, да ги тестват и…, разбира се, ще могат да ги поръчват.
Ще се предлага ли още и предния модел?
Да, цялата моделна гама от досегашните и новите модели ще се произвежда 18 месеца паралелно и ще може да се поръчва до средата на следващата година.
С две думи
От кратките си впечатления по време на премиерата определено мога да кажа, че мюнхенският лъв се е засилил и е направил добър скок напред. Той не предлага камиони с най-много нововъведения на пазара, но е направил всичко необходимо, за да може клиентите и любителите на марката MAN да имат един надежден и модерен камион, който да отговаря максимално прецизно на техните нужди. Или както заяви Йоахим Дреес, главният изпълнителен директор на MAN Truck & Bus: Вярваме, че сме повече от добре подготвени за бъдещето."
Снежина Баджева, Билбао - София
Повече подробности очаквайте в специално видео, както и в следващия брой на списание КАМИОНИ