Регистрирайте се за 8. издание на Логистична Бизнес Конференция на 27.10.2020 г.!

Тест: Малките лъвчета MAN TGE

сп. Логистика, 2019, бр.6
08.07.2019

Тест:  Малките лъвчета MAN TGE
Дължината на товарния отсек е 4885 мм при широчина 1832 мм и височина 2096 мм

От началото на юни 2019 г. TGE – най-малкият лъв в гамата на MAN Truck and Bus, вече е официално представен и в България. Малко преди премиерата му тествахме за първи път у нас паралелно две от версиите на модела.

[✕]

От началото на юни 2019 г. TGE – най-малкият лъв в гамата на MAN Truck and Bus, вече е официално представен и в България. Малко преди премиерата му тествахме за първи път у нас паралелно две от версиите на модела.

 

[✕]

При пазарното лансиране в Европа на MAN TGE през 2017 г. производителят от Мюнхен използва слогана That’s no VAN, that’s MAN! (Това не е ван, това е MAN!). Сега дали това е ван, или MAN имахме възможност да усетим за първи път на българска земя.

МВБ Трак & Бъс България, официален вносител на продуктите на MAN Truck & Bus за страната, осигури за тест две версии от богатата гама на модела, която включва над 180 варианта. Малкият лъв се предлага с две колесни бази в три дължини – с два варианта на заден надвес и с три височини на покрива (нормален, висок и супервисок) при версия фургон (Panel Van). Моделът покрива максимално допустима маса от 3 до 5,5 тона. Максималният обем на товарния фургон е 18,4 куб.м, а максималната товароносимост – 1600 кг. Вариантите са закрит фургон, който може да бъде напълно или частично остъклен, и шаси с единична или удължена кабина. 

При задвижването изборът е между предно предаване – при допустима максимална маса от 3 до 4 т, задно предаване – от 3,5 т нагоре, и задвижване 4х4 – 4Motion – за вариантите до 4 тона. Най-тежките версии със задно предаване са и със сдвоени задни колела. Предавателната кутия може да е механична 6-степенна или автоматична 8-степенна. Турбодизеловият Common rail двигател 2.0 TDI е 4-цилиндров, двулитров, като може да е с би-турбо, а изборът на максимална мощност е между четири варианта – 102 к.с., 122 к.с., 140 к.с. и 177 к.с.

По-малкият от двата тестови TGE е модификация 3.180 4x2 Panel Van. Допустимата максимална маса е 3,5 тона. Фургонът е с висок покрив и товарен обем 14,4 куб.м. Задвижващи са предните колела. Автомобилът е с по-голямата колесна база (4490 мм) и по-къс заден надвес. Кабината е с 1+2 места. Двигателят Евро-6 е би-турбо дизел с максимална мощност 177 к.с. при 3500 – 3600 об/мин. и максимален въртящ момент от 410 Нм при 1500 – 2000 об/мин. Изпускателната система е със SCR и филтър за твърди частици. Предавателната кутия е автоматична, с 8+1 предавки. Окачването на задния мост е усилено, колелата са 16-инчови. Резервоарът за гориво е с вместимост 75 л, а този за AdBlue – 18 литра. Дължината на товарното пространство е 4300 мм при широчина 1832 мм и височина 1961 мм. Плъзгащата странична врата на фургона е отдясно, а двукрилата задна врата се отваря на 180 градуса.

Вторият тестов TGE е от модификация 5.180 4x2 Panel Van. Допустимата максимална маса тук е 5 тона. Фургонът е със супервисок покрив и товарен обем 17,5 куб.м. Задвижващи са задните колела, които са сдвоени. И този TGE е с по-дългата колесна база – 4490 мм, но вече и с по-дългия заден надвес. Кабината отново е с 1+2 места. Окачването е усилено и отпред, и отзад. Любопитно е, че въпреки допустимата максимална маса от 5 т версията се регистрира като 3,5-тонна и може да се управлява с категория В и без тахограф. Двигателят е идентичен като показатели с този на по-лекия TGE, но предавателната кутия е 6-степенна механична. Колелата също са 16-инчови. Резервоарите за гориво и AdBlue имат същата вместимост.

Дължината на товарния отсек е 4885 мм при широчина 1832 мм и височина 2096 мм. Разположената отдясно плъзгаща странична врата на товарното пространство е със светъл отвор 1311x1722 мм, а двойната задна врата се отваря на 270 градуса.

MAN TGE се оборудва серийно с всички познати системи за сигурност и помощ на водача – ABS, ASR, ESC… Аварийната спирачка за предпазване от челен удар EBA, помощникът срещу страничен вятър CWA и асистентът за потегляне по наклон също са стандартно оборудване. Достъпен е и активен помощник за поддържане на лентата на движение, който не беше включен в спецификацията на двата тестови автомобила.

В оборудването на тестовите TGE е включена и старт-стоп система, комбинирана със система за рекупериране на енергията от спиране, която се използва за зареждане на акумулатора.

Усещането, оборудването и удобствата в кабината на MAN TGE са като при лек автомобил. Не можем да не започнем от седалката на водача. Въпреки че при тестовите TGE тя не е от най-високото ниво на оборудване, възможностите за регулиране са пребогати. За да се чувства удобно и да има добра видимост навън и лесен достъп до уредите за управление, шофьорът може да избира височината на седалката, наклона на облегалката и на възглавницата на седлото, отдалечеността от волана. А лумбалната опора се настройва електрически в четири посоки. Седалката е и с два сгъваеми подлакътника.

На високо ниво е инфотеймънт системата за водача, която е налична и на български език. Цветният 8-инчов TFT дисплей със сензорен екран предлага богата информация, както и възможност за управление на системите на автомобила, на радиосистемата, на свързан с автомобила смартфон… Налице са слот за SD карта, AUX-IN, USB-порт. Сред помощните системи за водача е достъпна и камера за обратно виждане, каквато има при по-лекия тестов TGE. Разполагаме с електрически регулируеми и отопляеми странични огледала, климатизация, четири извода на 12 В, въздушни възглавници, триточкови предпазни колани, като този за водача е с електрически обтегач.

При качването в кабината правят впечатление качеството на използваните материали и прецизността на сглобката. Това се потвърждава и при тестовото шофиране. Шумоизолацията е на много високо ниво, а дори при движение по неравен път в кабината не се долавят паразитни шумове и вибрации.

Двулитровият двигател притежава отлична динамика, а огромният въртящ момент от 410 Нм гарантира еластичност и голям запас на мощност. Така че ускорението е бързо, а максимално разрешената скорост се поддържа без излишно натоварване на двигателя. И механичната, и автоматичната предавателна кутия са напаснати перфектно със силовия агрегат. Приятно впечатление прави управлението на 6-степенната ръчна скоростна кутия. С лоста й се борави леко, а предавките влизат прецизно. При 8-степенния автоматик пък комфортът и улеснението за водача са несравними. Така че която и от двете трансмисии да изберете, няма да сгрешите.

TGE се справя безпроблемно с изкачване на наклони. Изключително стабилен е както в завои, така и при мокър асфалт дори при висока скорост. Трябва да отбележим, че по-малкият от двата тестови автомобила TGE 3.180 бе натоварен с около 800 кг, но това по никакъв начин не се усети и не се отрази на пътното му поведение като динамика, стабилност и разход на гориво. И обратно, макар и с празен фургон по-големият TGE 5.180 показа перфектна и плавна возия напук на всеобщото схващане, че празен товарен автомобил вози некомфортно.

Като цяло може да се обобщи, че управлението на TGE не се отличава от това на лек автомобил. А както се убеждаваме накрая, и разходът на гориво е съизмерим.

И така, от теста в България можем да заключим – да, това е MAN, един много добър ван.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините