22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Българският компромисен вариант бе отхвърлен, както и две трети от Пакет мобилност 1

10.01.2019

Стотици български шофьори и превозвачи развяха знамената на протеста пред евроинституциите

Българският компромисен вариант бе отхвърлен, както и две трети от Пакет мобилност 1

Комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи предложението камионите, извършващи международни товарни превози в ЕС, да се връщат веднъж на 3 седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик. Но в същото време обаче отхвърли две трети от Пакет мобилност 1.

Комисията е отхвърлила поискания от България компромисен вариант по Пакета за мобилност 1. Евродепутатите са приели, че превозното средство трябва да се връща в отправната точка на всеки 3 седмици.

Това не е окончателно решение и предстои Пакет мобилност 1 да бъде обсъден в пленарната зала на Европейския парламент, но засега - неясно кога. Причината за това е, че транспортната комисия е одобрила само един от трите доклада, които разгледа на 10 януари. Приет е бил само докладът за каботажите, в който е заложено един път на 4 седмици товарният автомобил да прави превоз в страната по регистрация на фирмата.

Отхвърлени са били докладите, свързани с почивките и командировките на водачите. Предстои евродепутатите от комисията да решат как ще продължат работата си по тези теми и засега не е известно какви текстове и кога ще бъдат подложени на гласуване в пленарната зала - същите, променени или нови.

Специално за списание КАМИОНИ евродепутатът Андрей Новаков, член на транспортната комисия в ЕП обясни, че случилото се е добро за българския транспортен бранш. Самият факт, че две трети от Пакет мобилност 1 са отхвърлени от транспортната комисия показвало, че нещо не е наред в готвените с него мерки. Ако пакетът не бе отхвърлен от комисията, до 20 дни той трябваше да влезе в пленарна зала. Сега обаче било ясно, че до края на януари това е трудно да се случи. А в стратегията на българската страна влиза и това, въпросът да бъде оставен за решаване от следващия парламент на Европа, за който ще се гласува на 26 май.

„През следващата седмица координаторите отново ще се съберат. И ако на 31 януари пакетът не бъде внесен, което според нас няма как да стане, това означава, че се отлага за следващия парламент”, заяви министърът на транспорта Желязков.

Преди началото на заседанието пред Европейския парламент на площад Люксембург в Брюксел на разрешен протест се събраха стотици представители на превозвачи от България. 360 души пристигнаха с два ранни чартърни полета от София в четвъртък сутринта. Още около 150 души пътуваха до столицата на евросъюза с леки автомобили. Към протестиращите се присъединиха и българи живеещи и работещи в белгийската столица. В протеста се вляха и превозвачи от Румъния, Полша, Литва, Унгария...



Протестът започна с известно забавяне. Най-напред площад Люксембург бе озвучен от Ода на радостта, химна на Европа, с което българските превозвачи показаха, че те протестират не срещу европейските ценности, а в тяхна защита. Защото Пакет мобилност 1 ограничава точно това - свободното движение на хора и стоки. Последва българският химн, а след него, пред разветите трикольори и плакати, представители на браншови организации в транспорта от България, Румъния и останалите протестиращи държави изразиха от трибуната (камион с открито) ремарке несъгласието си с готвените мерки.

Край площада бяха паркирани и 10 български композиции за международен транспорт с опънати на тях плакати в защита на българския транспортен бранш.

Протестът бе подкрепен от български евродепутати от всички парламентарни групи, а на заседанието на транспортната комисия присъства министърът на транспорта Росен Желязков.

<< Обратно към новините