Регистрирайте се за 8. издание на Логистична Бизнес Конференция на 27.10.2020 г.!

Volvo Trucks тества автономен камион за сметосъбиране

16.10.2017

Volvo Trucks тества автономен камион за сметосъбиране

Заедно с шведската компания за сметосъбиране Renova, Volvo Trucks тества и проучва как автономно управляваните автомобили могат да допринесат за по-безопасна и по-ефективна обработка на отпадъците и как могат да създадат по-добра работна среда за водачите.

[✕]

Мнението на шведския производител е, че автономно управляваните автомобили първо ще намерят най-добро приложение в затворени обекти с точно дефинирани маршрути. Ето защо още през есента на 2016 г. Volvo Trucks започна тестов проект с автономен автомобил в мината в Кристенберг, Северна Швеция. Сега производителят от Гьотеборг даде гласност и на друг тестов проект с автономен (самоуправляващ се) автомобил. Това е камион за сметосъбиране Volvo FM, оборудван с всички необходими системи за автономна работа.


Защо автомобил за сметосъбиране? Защото шофирането на товарен автомобил в градска жилищна зона с тесни улици и уязвими участници в движението по естествен начин налага големи изисквания за безопасност, дори когато скоростта на автомобила не превишава нормалната пешеходна скорост. Ето защо тестваният товарен автомобил за сметосъбиране наблюдава непрекъснато околното пространство и спира незабавно, ако на пътя внезапно се появи препятствие.




Когато автоматизираният товарен автомобил за сметосъбиране се използва за първи път в нова зона, той се управлява ръчно, докато вградената система наблюдава непрекъснато пътя и го картографира с помощта на сензори и GPS технология. Следващия път, когато камионът влезе в същата зона, той знае точно кой път да следва и до кои контейнери за отпадъци трябва да спре.





При първото спиране с активирана автоматична система водачът излиза от кабината, отива зад товарния автомобил, хваща контейнера на колелца и го изпразва точно по начина, по който днес се извършва работата чрез задействане на съответните контроли. Когато операцията завърши, камионът автоматично се придвижва на заден ход до следващия контейнер при получаване на команда от водача. Водачът върви пеша по същия път, по който се движи товарният автомобил, и по този начин винаги има пълен поглед върху това, което се случва в посока на движението. Но защо се движи на заден ход вместо напред?





Когато автомобилът се движи на заден ход, водачът може винаги да стои до компактора вместо непрекъснато да се разхожда между задната част и кабината всеки път, когато камионът е в движение. И тъй като не се налага водачът да се качва в кабината и да слиза от нея при всяко потегляне и спиране, има по-малък риск от трудови злополуки, като напрежение в коленете и в другите стави, а и сметосъбирането става по-бързо и с по-малко персонал.


Движението на заден ход е рискова маневра, но тъй като цялата зона около камиона за сметосъбиране се наблюдава от сензори, шофирането е еднакво безопасно, без значение в коя посока се движи автомобилът. И ако например улицата е блокирана от паркиран автомобил, товарният автомобил за сметосъбиране може автоматично да заобиколи препятствието при условие, че отстрани има достатъчно място.

Тъй като автоматизираните системи оптимизират смените на предавките, управлението и скоростта, разходът на гориво и емисиите също може да бъдат намалени.




Въпреки че техническите решения вече съществуват, предстои още много изследователска работа, тествания и разработки, преди самоуправляващите се товарни автомобили за сметосъбиране да се превърнат в реалност. Текущият съвместен проект ще продължи до края на 2017 г. и ще бъде последван от изключително щателна оценка на функционалността, безопасността и не на последно място на това как се възприема този тип автомобил от водачите, от другите участници в пътното движение и от живеещите наоколо.

Кратко видео как работи автономният сметосъбиращ камион:

[✕]

 

 

 

Снежина Баджева

<< Обратно към новините