Интуицията: най-добрият бизнес инструмент

10.10.2017

Наталия Благоева, създател на фирма Eudaimonia Solutions

Интуицията: най-добрият бизнес инструмент

Наталия Благоева е основател на Eudaimonia Solutions и съосновател на Unleash Leadership, които са фокусирани върху лидерското и организационното развитие и работещи с организации в Европа от София, Цюрих, Лондон и Берлин.

[✕]

Наталия е съосновател на няколко стартъпа, била е последователно директор на Colliers International за България, Сърбия и Хърватска, както и регионален оперативен директор и партньор за Югоизточна Европа, след което регионален директор за Service Excellence за Европа.
Сертифициран мениджмънт консултант (CMC към ICMCI), сертифициран консултант по Методологията за културна трансформация на Barrett Values Centre и сертифициран консултант по учене и развитие към най-голямата в света асоциация за развитие на таланта (ATD). Завършила е Техническия Университет в София, има магистратура по Бизнес администрация (Executive MBA) към City University, САЩ, както и допълнителни квалификации по лидерство, корпоративна отговорност, бизнес етика и управление на промяната към Thunderbird School of Global Management (САЩ), Copenhagen Business School (Дания) и Massachusetts Institute of Technology (САЩ).


Запознах се с Наталия Благоева още през 2015 г. по време на организираната от нея Втора лаборатория за жените лидери. Впечатли ме не толкова самото събитие, тъй като поради работата си присъствам на много и най-различни събития, колкото нейното спокойно и овладяно излъчване, както и това, че прилагаше основните принципи на духовното развитие в типичната бизнес среда. Харесах я и заради това, че при консултантската си работа използваше не само знания, които познаваше теоретично, а и които е преживяла лично през годините си в корпоративния бизнес. По-късно тествахме и нашата фирма по метода за оценка и културна трансформация на Barrett Value Centre и съм поразена от точните резултати, получени от този метод. Затова реших да ви запозная по-подробно с нея и създадената от нея фирма Eudaimonia Solutions.


- Eudaimonia Solutions е името на основаната от теб фирма – защо избра точно това име и какво означава то?

- Създадох фирмата след 20 години опит като съдружник и мениджър в няколко стартъпа, един от които израсна във водеща компания в Югоизточна Европа, след което се сля с глобална корпорация сред водещите три в света в своята сфера. През този период преминах през много и различни позиции в няколко държави, като последната беше регионален директор за Европа за постигане на отлично качество на обслужването. Това беше проект за културна промяна на организацията и подготвяйки се за тази си роля осъзнах, че най-високото ниво на обслужване, което създава щастливи и лоялни клиенти е функция на това доколко са щастливи хората в самата организация. Това ме накара да се замисля какво кара един човек и един екип да е щастлив. В опита ми до този момент имаше периоди, в които въпреки огромните и дори понякога немислими трудности, с които се сблъсквахме, хората ни бяха щастливи и дори казваха, че това са най-щастливите им години. Изживях и други периоди, в които хората не се чувстваха добре, въпреки че имаха по-голяма сигурност и по-високи заплати.
Когато трябваше да избирам име на фирмата си, вече бях открила своя отговор на въпроса какво прави хората щастливи на работа и той се съдържа в смисъла на понятието „евдемония“. Това е щастието и благоденствието, което хората изпитват, когато учат и се развиват, водят пълноценен и осмислен живот и позитивно допринасят към живота на други хора. Подобно на това, организациите постигат много високи бизнес резултати, ако създадат организационна култура, в която фокусът на всички е да допринасят позитивно към живота на хората, с които влизат в съприкосновение: служители, клиенти, партньори и обществото като цяло.
Кръстих фирмата така, защото бизнесът ни е ориентиран към подпомагане на организациите да открият своя собствен път именно към това- създаване на среда, в която хората са щастливи и допринасят за собствения си просперитет, просперитета на организацията и обществото като цяло.


- През последните години стана модерно фирмите да ползват консултантски и коучинг услуги и съответно и предлагането на такива услуги се увеличи. Как да се ориентираме при избора на консултантска фирма?
- Аз също съм използвала консултански и коучинг услуги и мога да споделя как аз избирам. Първо бих осмислила как се чувствам в тяхната компания. Свито ли ми е сърцето или им имам доверие? Какво ни свързва и имаме ли общи ценности? Бих ли споделила съкровени неща с тях? По принцип, винаги разчитам повече на интуицията отколкото на логиката. Случвало ми се е да чувам правилните думи и послания, но да усещам, че нещо не е както трябва. Случвало ми се и обратното- логиката да ми казва, че даденият човек не е подходящ, а аз интуитивно да знам, че това е моят човек. Съветът ми е, доверете се на това, което усещате, не го пренебрегвайте и винаги „преспивайте“ преди да направите важно решение.
Аз лично разчитам повече на хора, които не познават дадена тема само като теория или от позициите на консултант, а имат и личен опит. Също, колкото и да ми се иска понякога, гледам да не се подлъгвам по обещания за конкретни предначертани резултати. По-важна ми е визията, намерението, с което човек подхожда. В нашата работа понякога предначертаните резултати могат да се окажат пречка, защото фокусирайки се върху очакванията си може лесно да пропуснем това, което органично е по-важно да бъде направено.

- Защо лично ти избра попрището на консултант след дълги години в бизнеса и какво ти дава то?
- Сякаш това поприще ме избра само. След като реших да се разделя с 20-годишната си корпоративна кариера, първо се отдадох на неща, за които дотогава не съм имала време и дълго мислих какво точно да правя. Когато след година и половина обявих на бившите си колеги с какво ще се занимавам, тяхната реакция беше, че е било ясно от самото начало. Понякога сме „слепи“ за собствените си умения и призвание и ни трябва поглед отвън, за да прозрем истината за себе си. Днес си мисля, че работата ми като консултант е важна част от житейския ми път, която допринася за осъществяването ми като личност. Това, което правя, е дълбоко свързано с призванието ми и приноса, който искам да имам към организациите, които са градивните единици на едно общество и от тяхната устойчивост и просперитет зависи и просперитета на обществото като цяло. Считам, че човек не трябва да е толкова обвързан към конкретната си професия на мениджър или консултант. По-важно е във всеки един момент да е сигурен, че допринася към мисията, с която е дошъл на този свят.

- Имаш множество и най-различни сертификати и обучения – разкажи за тях.
- През 90-те се хвърлих в бизнеса, без да имам бизнес образование- бях завършила Автоматизация в Техническия Университет. Десет години по-късно направих магистратура по бизнес администрация и никога няма да забравя колко много ми помогна това да осмисля опита си, да се поуча от опита на други и да отделя собствените си предизвикателства от типичните предизвикателства, с които се сблъсква всеки мениджър.
Тръгвайки към професията консултант, реших да не разчитам само на опит, а да премина през курсове и сертификации, които да ми помогнат да осмисля практиката през теорията. Посетих курсове в няколко водещи световни университета в Щатите и Европа, получих водещите в областта ми сертификации. Мисля, че за клиентите те са гаранция за ниво на знания и качество на услугата, а за мен са начин да продължавам да се развивам и да следя най-новите тенденции в областите, в които работя. Най-много ценя сертификацията по методологията на Ричърд Барет за оценка на лидерското развитие и организационната култура.


- Какво по-конкретно предлага като продукти Eudaimonia Solutions и как то би било полезно за фирмите от транспортния и логистичния бранш?
- Продуктите и услугите, които предоставяме, са подходящи за всяка една организация, която иска да бъде успешна. Те са свързани с всички аспекти на човешкия фактор в една организация- как комуникираме, как вземаме решения, как изграждаме среда, която води до високо ниво на ангажираност и продуктивност, как провеждаме ефективни срещи, как учим, как управляваме, мотивираме и вдъхновяваме хората си, как създаваме нови възможности, иновираме и допринасяме. Имаме услуги, свързани също с това как разказваме истории в бизнеса, геймификацията и онлайн обученията. Сред най-иновативните ни методи са методите за културна трансформация на Barrett Value Centre, както и бизнес констелациите, които ни помагат да активираме най-добрия инструмент, с който разполагаме- интуицията ни.
Като конкретни услуги правим оценки на нивото на лидерско развитие и организационна култура, онлайн и офлайн обучения и уъркшопи, както индивидуален и групов коучинг и консултации.
Най-задълбочения ни продукт за оценка на нивото на организацинно развитие е методологията Whole-System Culture Navigator©, според който организационната култура може да се раздели на система от взаимосвързани елементи. За да изграждаме пълноспектърни организации и лидери, трябва да се вглеждаме във физическото възстановяване на хората, финансовата стабилност, взаимоотношенията и комуникацията, стилът на управление и какво се награждава и поощрява, дали организацията е учеща се организация и какво е отношението към различното и иновациите, автентичността на ценностите и релевантността на визията и мисията, начините на вземане на решения и отвореността към нови възможности, доколко социално отговорна и устойчива е тя.
Всички наши услуги и продукти целят да подпомогнат организацията да изпълни мисията си, като създаде лидери и култура, които подкрепят изпълнението на бизнес стратегията и подготвят организацията за настъпващите около нас промени и бъдещето като цяло.


- Присъствала съм на твои семинари и си спомням един слайд, който показваше най-честите оплаквания в една фирма, които показват кога фирмата има нужда от помощ. Би ли споделила тези признаци, които мениджърите знаят интуитивно, но сякаш пренебрегват?
- Да, наистина. Всеки мениджър интуитивно знае, когато има проблеми, но не винаги ги адресира навреме заради други приоритети, подценяване или схващането, че така е нормално. Примери на типични симптоми на боледуващата организация са липсата на енергия в хората, липсата на инициатива, отегчителните срещи, неспазването на обявените правила, неприемане на различното мнение, както и възгласите в стил: „не си слагай работата на сърце!“, „това е невъзможно!“, „тук така го правим!“, „това не е моя работа!“. Всички сме имали такива моменти и понякога те са признак само на временни затруднения. Може обаче да са признак и на значими проблеми, които подкоповат бъдещето на организацията.
Как да знаем дали симптомите са временни или сериозен повод за промяна? Отговорът е в повтарящите се проблеми. Сменили сте лидера на маркетинг отдела, но новият прави същите пропуски? Постоянно повтаряте едно и също на хората си, но то продължава да се случва? Каквито и промени да правите, клиентите продължават да се оплакват от същите неща? Примерите могат да бъдат много, но това, което е важно е, че повтарящите се проблеми са признак на системни проблеми и е безсмислено за тях да обвиняваме отделни хора. Трябва да търсим системната причина, поради която се случват и да намерим решение не как да отстраним неработещото, а как да създадем нова по-добре работеща практика, стратегия, екип.


- Разкажи ни за някои по-интересни и забавни случаи от консултантската си практика?
- Не ми се иска да адресирам конкретни ситуации от практиката си поради конфеденциалност. Все пак, ако трябва да кажа какво предизвиква забавните ситуации бих отделила няколко неща. Първо, много е интересно колко различно преживяване могат да имат различни хора в една и съща ситуация. Всички ние осмисляме случващото се през собственото си ниво на осъзнатост, досегашен опит, ментални модели и сме убедени в собствената си правота, а в повечето случаи тя е само част от картината.
Второ, много е интересно как всеки от нас има „бутони“, които ако бъдат натиснати, сме като обсебени и правим неща, за които после съжаляваме. Такива автоматични реакции обикновено са свързани със страхове и стари преживявания от миналото ни, а понякога и преживявания на наши близки. Пътят към мъдростта и пълноценното израстване минава през разделяне с всичко, което не е наше, за да остане сърцевината- истинската ни и красива същност.
Нещо, което намирам за интересно като цяло в консултанската си практика е, че сякаш работя с хората, които най-малко имат нужда от мен. Това е така, защото хората, които са узряли за необходимостта от външен консултант, вече са преминали на друго ниво на осъзнатост, знаят колко важна е страничната гледна точка и имат желание да направят следващата стъпка възможно най-бързо. Хората и организациите, които най-много имат нужда от помощ, не си и помислят да я потърсят.

- Има ли измерители, по които фирмата преценява ползата от консултантските услуги?
- По принцип има измерители, но трудността идва от това, че въздействието на това, което правим, първо има дълъг хоризонт и второ зависи от комплексни други фактори включително от самия клиент. Ето ние работим в областта на лидерското развитие и организационната култура. Промените в тази област отнемат време и за да бъдат наблюдавани значими резултати трябва да се работи продължително време и да се правят съответните оценки и настройки на някакви периоди. Тогава наистина резултатът върху бизнеса е измерим. В обичайния случай се правят отделни неща- проучване, уъркшоп, коучинг. Такива отделни услуги лесно могат да бъдат измерени на ниво реакция на хората веднага след тях и наученото по време на тях, но не винаги зависи от консултанта дали и как ще бъде приложено на практика наученото и какво въздействие ще има върху бизнес резултатите. Истинската проверка са клиентите, които се връщат при същия консултант и го препоръчват на други хора и това сякаш остава най-сигурния измерител за добре свършена работа.

 

 

Снежина Баджева

<< Обратно към новините