НОВО: Абонирайте се за електронна версия на сп. ЛОГИСТИКА! Включете се в 23. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2020.

Volvo Trucks - поглед към бъдещето

19.09.2017

Volvo Trucks - поглед към бъдещето

Дата 12 септември 2017 година, място: пистата Словакия ринг. Присъстваме на интересно събитие, организирано от Volvo Trucks, на което шведският производител демонстрира своята гледна точка относно технологиите на бъдещето в света на товарните автомобили. А те са много и най-разнообразни.

Много са посоките, свързани с бъдещето, в които работи Volvo Trucks. Можем да си представим като лъчи, сочещи в различни посоки, но имащи един и същи източник и това е звеното за развойна дейност на концерна от Гьотеборг. Общото между всички тях обаче е целта - по-сигурни, по-безопасни, по-ефективни и по-екологични камиони в бъдещето.
Кратко видео от събитието можете да видите тук.

 

 

 

 

Концептуален хибриден камион

[✕]



Volvo Concept Truck е концептуален хибриден автомобил
за превози на дълги разстояния. Прогнозите са, че той ще осигури общо намаление на разхода на гориво и на емисиите C02 с около 30%.

Това се постига с подобрения в 4 области, засягащи цялата композиция от влекач и полуремарке. На първо място е хибридната силова линия, която работи като възстановява енергия при спускане по наклон, по-голям от 1% или при спиране.

Възстановената енергия се съхранява в акумулаторите на автомобила и се използва, когато той се движи в електрически режим по равни пътища или малки наклони. Специално за хибридната силова линия е разработена усъвършенствана версия на системата в помощ на водача I-See на Volvo Trucks. Тя анализира топографията на пътя отпред, прави изчисления и предлага най-икономичния и ефективен избор между дизеловия двигател и електромотора, както и оптималното време за използване на възстановената енергия.

При обичайния курс за превоз на дълго разстояние се очаква, че хибридната силова линия ще позволи дизеловият двигател да остане изключен през до 30% от времето за шофиране. Това ще спести между 5 и 10% гориво, в зависимост от типа на камиона или спецификацията и цикъла му на шофиране. Освен това концептуалният камион предлага възможност за шофиране в изцяло електрически режим на разстояние до 10 км. Така автомобилът работи с нулеви емисии и нисък шум.

Хибридната силова линия се комбинира с оптимизирана аеродинамика, намаляването на съпротивлението при търкаляне и на общото тегло на автомобила. Подобренията в аеродинамиката са значителни - премахване на огледалата за обратно виждане и замяната им с камери и дисплеи, които са вътре в кабината; аеродинамична форма на полуремаркето, добавяне на т.нар. опашка в края на полуремаркето, която подобрява обтекаемостта, но която не затруднява товаренето и разтоварването на автомобила; различни спойлери и цялостно покриване на гумите. С всички подобрения в аеродинамиката съпротивлението на въздуха е намалено с 40%, което означава с 8-10% по-нисък разход.

"Силовата линия в нашия концептуален камион е разработена, така че да подобри транспортната ефективност. Така трупаме опит, който ще ни помогне да предложим на транспортния бизнес решение за устойчиво развитие.“, казва Клаас Нилсон, главен изпълнителен директор на Volvo Trucks.

Важно е да се отбележи, че полуремаркето в концептуалния камион има същите товаро-разтоварни възможности, както стандартно полуремарке, в него може да се влезе с мотокар, възможно е лявата му страна да се отваря напълно за по-лесно товарене и разтоварване, с опашката се борави много лесно и тя не затруднява обичайните процеси с полуремаркето и като цяло то е по-леко с 1900 кг.

Автоматизация и автономни камиони

В света на товарните автомобил се говори много за алтернативните горива и автономните камиони. Матс Францен, директор Стратегическо развитие във Volvo Trucks представи гледната точка на шведския концерн. Общият подход на инженерите от Гьотеборг е да правят въведенията постепенно и поетапно във времето, без революционни скокове. Нивото на автоматизиране ще бъде определяно в зависимост от това доколко автоматизацията носи добавена стойност за клиентите и обществото като цяло. Използването на автономните камиони ще започне първо в затворени области - например още от 2016 г.Volvo Trucks тества автономен камион в тежките условия на мина в Северна Швеция, и след това постепенно ще се премине към използването на автономни камиони по някои пътища. Всяка една стъпка в етапа на автоматизацията се прави, като се отчитат сигурността и безопасността.

Един от интересните проекти са тестовете на автономен товарен автомобил за сметосъбиране. Заедно с шведската компания за сметосъбиране Renova, Volvo Trucks понастоящем тества и проучва как автоматизираните автомобили могат да допринесат за по-безопасна и по-ефективна обработка на отпадъците и как могат да създадат по-добра работна среда за водачите. Автоматизираните системи, които се тестват, по принцип са същите като монтираните в автономния товарен автомобил Volvo, който работи в мината в Кристенберг, Северна Швеция, от есента на 2016 г. За съвместния проект на Volvo Trucks и Renova ще ви разкажем в отделна статия, тъй като там има много интересни детайли.

Алтернативни горива

По отношение на алтернативните горива Volvo Trucks вижда използването в бъдеще на електрически и хибридни автомобили в градски условия, където са необходими по-екологични и по-тихи автомобили. Това са дистрибуция, комунални услуги и градския обществен транспорт.

Друга възможна опция според шведите от Гьотеборг е създаването на електрифицирани пътища, при които електрозахранването на автомобилите ще е вградено в пътя и по този начин ще могат да се зареждат както товарни автомобили, така и автобуси по време на движението им.

Според Матс Францен най-перспективното алтернативно на дизела гориво в по-дългосрочен план е природният газ или метанът. Защо? Защото ресурсите от природен газ са значителни и производството на биогаз се увеличава, защото използването на природен газ има малко влияние върху околната среда, защото цената му е атрактивна и защото втечненият природен газ позволява да се изминават по-дълги разстояния без зареждане.

Volvo Trucks вече предлага на пазара модел FE с 9-литров двигател, работещ със CNG (компресиран природен газ), който може да се използва като сметосъбирачен автомобил или за градска дистрибуция. Отскоро за този автомобил се предлага и нископодова кабина за лесно влизане и излизане на водача.

Решението за бъдещето обаче за транспорт на дълги разстояния, което Volvo Trucks ще предложи са камиони FM или FH, работещи с LNG (втечнен природен газ). Всъщност бъдещето не е толкова далече, защото Матс Францен открехна малко завесата и обяви, че премиерата на тези модели ще е до края на тази година. Двигателят на FM/FH LNG ще работи на принципа на дизеловия и за първоначалното му запалване ще се използва дизелово гориво, т.е. силовата линия с LNG, която ще предложи Volvo Trucks ще работи на различен принцип от предлагания от миналата година Iveco Stralis LNG. Можете да бъдете сигурни, че списание КАМИОНИ ще ви информира веднага, след като станат ясни повече подробности за новия LNG камион на Volvo Trucks.

Движение в конвой



Движението в конвой, платуунингът, се смята за една от технологиите, която в техническо отношение е на доста зрял етап. При нея първият камион е водещ, а вторият и третият го следват автоматично, като са свързани по безжичен път. Във всяка композиция има водач, но във втория и третия камион водачът може само да наблюдава ситуацията. Движението в конвой позволява камионите да се движат много близо един до друг и по този начин разходът на втория и третия камион е значително по-нисък, което означава и значително по-малко емисии от въглероден диоксид в атмосферата. Volvo Trucks
, както и останалите европейски производители на камиони, тестват усилено системите за движение в конвой. За да стане движението в конвой реалност обаче, е необходимо да се решат още доста въпроси, подчертават от Volvo Trucks. Това се редица законодателни въпроси, въпроси, свързани с безопасността, а също така и да се уеднаквят стандартите, които използват различните производители, за да може в конвоя да се включват камиони от различни марки.

Очаквайте още информация по темата Volvo Trucks - поглед в бъдещето

Снежина Баджева

<< Обратно към новините