22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Тест на новия расов Crafter в Андалусия

сп. Камиони, 2016, бр. 10
08.12.2016

Тест на новия расов Crafter в Андалусия

Volkswagen Nutzfahrzeuge организира през втората половина на ноември първи официални тестове на новия Crafter. За две седмици над 500 журналисти от цяла Европа имаха възможност да тестват на пътя и на полигон новия голям транспортер на немския гигант.

[✕]

Новото поколение на лекотоварния автомобил бе показано официално в края на септември по време на IAA Nutzfahrzeuge 2016 в Хановер. Тогава, при появата си, новият Volkswagen Crafter бе отличен с престижното звание Ван на годината 2017 от международното жури, в което участва и редактор от списание КАМИОНИ.

Мястото на теста
Провинция Андалусия, околностите на град Алмерия, в Югоизточна Испания, със сигурност не бе случаен избор за място на теста. Градът е пристанище на брега на Средиземно море. Това е най-сухото място в Европа и валежите тук са голяма рядкост, но в дните на ноемврийския тест ситен и студен дъжд напомни, че сме на прага на зимата. Релефът в подножието на Сиера Невада е разнообразен, а тестовите маршрути съчетават движение по магистрала, градски трафик и шофиране по тесни и криволичещи по хълмовете към Сиера Невада пътища с много спускания и изкачвания.

[✕]


Регионът на Алмерия е известен със стотиците хиляди хектари оранжерии, произвеждащи огромни количество зеленчуци и плодове, основно за износ в цяла Европа. А техните стопани, естествено, имат нужда в работата си точно от лекотоварни автомобили от калибъра на Crafter.

И накрая – Андалусия е родината на андалуския кон. За него в книгите пише, че е една от най-старите чистокръвни породи коне. Новият Crafter не е стар, но е истински и първият чистокръвен Volkswagen в този сегмент, призван да защити репутацията на модела на здрав работен, но в същото време – расов кон. Мотото, с което идва лекотоварният автомобил, е The new Crafter – The new dimension (Новият Crafter – новото измерение,) което пък показва амбициите на създателите му той да стане събитие в лекотоварния сегмент и да предложи технологии, оборудване и стандарти, непознати досега в гамата от 3 до 5,5 т допустима максимална маса.

Автомобилите в теста
За пътни тестове в Андалусия бяха на разположение 32 автомобила – две трети в изпълнение товарен ван със закрит фургон, а останалите – шаси с двойна кабина и бордова надстройка. Някои бяха натоварени, а други – празни. Конфигурацията на всичките бе със задвижване на предните колела. Тя излиза първа на пазара – от март 2017 г. Поетапно след това ще започне производство и продажба и на версията 4Motion, и на тази със задно задвижване.

Двигателите Евро-6 при новия Crafter са базирани на разработената от VW модуларна дизелова платформа (MDB). Това са много издръжливи силови агрегати както за къси, така и за дълги разстояния, които предлагат до 15% по-висока горивна ефективност от тази на предишния Crafter. При вариант с предно предаване двулитровият турбодизелов Common Rail двигател 2.0 TDI EA 288 Commercial се предлага с мощност 102, 140 и 177 к.с. (BiTurbo). Силовият агрегат е разположен напречно отпред, с наклон 8 градуса напред, за да се осигури повече пространство за водача в кабината. При задното предаване и версията 4Motion двулитровият двигател ще се предлага и с мощност 122 к.с. Предавателната кутия е 6-степенна механична. При предно предаване и при 4Motion се предлага и автоматична – 8-степенна, трансмисия на японския производител AISIN, а при задно предаване автоматикът ще идва от ZF и също е 8-степенен.

Концепцията на Crafter е базирана на специфичните нужди на потребителите и е избистрена след многобройни разговори с тях и проучване на мнението им. Моделът е направен по мярка на клиента. Новият Crafter е с доказания външен и вътрешен дизайн и структура на един образец - по-малкия му брат T6 от шестото поколение на Transporter. Затова изглежда динамичен, съвременен, подвижен, като в същото време предлага здравина, висока товароносимост, достатъчно товарен обем. Забележителен е коефициентът на челно съпротивление, постигнат при новия Crafter – 0,33, който е най-ниският автомобил от този клас.

Моделът идва с разнообразие от версии – 69 варианта, които могат да бъдат изпълнени в 864 модификации.
Като Panel Van и Kombi новият Crafter е достъпен в дължини – 5986 мм, 6836 мм, 7391 мм, и височини от 2355 мм, 2590 мм, 2798 мм. Отделно са вариантите на шаси-кабини с различна дължина и с единична или двойна кабина. В зависимост от конфигурацията и оборудването, собственото тегло на най-късия Panel Van, средна височина (до 3,5 т) e от 2017 кг до 2889 кг, а при шаси-кабината диапазонът е от 1805 до 2442 кг без надстройка и от 2113 до 2858 във вариант Pick-up.

От практична гледна точка Crafter впечатлява с отлична функционалност, прецизна подготовка за различни приложения и оптимизирани размери. При версия с предно предаване ванът предлага товарен обем до 18,4 куб. м, вътрешна товарна височина до 2196 мм и допустима максимална маса от 3 до 4 т. Ширината на товарното пространство между калниците от 1380 мм и максималната дължина на товарното от 4855 мм предлагат най-добрата комбинация от размери в сегмента. Товаро-разтоварните работи са улеснени от широката 1311 мм плъзгаща странична варта, височина на натоварване от 570 мм при предно предаване и предлаганото като опция, отваряне на 270° на задните врати. Разработеното изцяло наново шаси е с комфортно предно окачване McPherson и 5 различни варианта на твърдо окачения на параболични ресори заден мост.

Оптимизирано и ергономично е работното място на водача, като се предлагат три различни варианта на окачване на шофьорската седалка. Кабината предлага много ниши за вещи и багаж, за поставяне на телефон, лаптоп, таблет... Стандартно новият Crafter идва с електрически странични прозорци и централно заключване.

Тестовете
През първия ден тестовете бяха на пътя, като участниците в теста изминаха над 150 км по междуградски пътища, по магистрала и в градско движение, сменяйки автомобилите. При движението по магистралата можеше да се усети изключителната стабилност на Crafter, за която спомагат многобройните високотехнологични системи за сигурност. Сред тях са системата за стабилност при страничен вятър, както и активен LineAssist (активен при скорост над 60 км/ч ), който не само алармира при напускане на лентата за движение, но и връща автомобила в нея, завъртайки кормилото. Електромеханичното кормилно управление пък прави автомобила и изключително стабилен, чувствителен, управляем и маневрен. Оборудването включва и адаптивен круиз контрол и още редица системи, някои от които са опции. Не можем да не споменем като нещо полезно асистента за пътни знаци, който прихваща знаците за ограничение на скоростта и ги проектира на малкия дисплей на арматурното табло.

Двигателят е достатъчно динамичен във всичките си варианти. Има запас на мощност и издърпва автомобила във всякакви ситуации. Предавките на механичната предавателна кутия се сменят отчетливо и прецизно. Лично за мен най-интересна бе версията с автоматична предавателна кутия AISIN, тъй като вече няколко пъти преди теста в Алмерия бях изпробвал вариантите с ръчни скорости. Автоматикът е отлично напасван с двигателя и не позволява влизане във високи обороти.  Динамиката е добра, а предимствата на AISIN се усещат особено отчетливо в градско движение.

Окачването е стабилно, но преминава през неравностите плавно. Нещо, което прави много добро впечатление, е изключително обезшумената кабина. Не само че по време на шофиране не се долавят паразитни шумове от оборудването, но е трудно да се чуе дори работата на двигателя.
 
Сигурността над всичко
През втория ден от тестовете на полигон можеха да се изпробват още редица помощни високотехнологични системи, вложени в новия Crafter. Системата за странична сигурност (Side Guard) например работи със сензори, които опипват цялото пространство около автомобила и при движение и маневриране в тесни места сигнализира с картина на дисплея на централната конзола и показва къде има препятствие и дали то е на критично разстояние.
Асистент за движение без видимост на заден ход пък алармира водача и спира напълно автомобила при нужда, ако има опасност от удар с обект, пресичащ пътя на превозното средство. Сензорите опипват пространството зад автомобила на 180 градуса и в радиус 2 м и реагират на всички обекти, преминаващи през зоната със скорост от 4 км/ч нагоре.

Камера, монтирана в задния номер на  автомобила (Trailer Park Assist), следи за движението на закачено към Crafter ремарке. При маневриране на заден ход водачът може да управлява, насочва и паркира ремаркето само с джойстика за регулиране на страничните огледала и с педалите, без да държи кормилото, което се върти автономно.
Асистентът за паркиране (Park Assist), когато е активиран от бутона на централната конзола, при включен мигач и при движение с ниска скорост, сам преценява дали встрани от пътя има достатъчно място за автомобила и сигнализира на водача. След това асистентът сам паркира автомобила, като водачът само трябва да включи на задна предавка, да пусне кормилото и да започне да отпуска съединителя.  Системата също изкарва автономно новия Crafter от паркомястото.

В края на теста по тесните и криволичещи пътища от средиземноморския бряг към Сиера Невада в колонно кормуване участниците можеха да съпоставят паралелно поведението на пътя на досегашното поколение на Crafter и новия голям транспортер на Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Производството на Crafter вече започна в специално изградения за целта нов завод на компанията във Вжешня, Полша.

Алмерия – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините