IVECO Eurocargo Евро-4 – специалист по всичко

сп. Камиони, 2011, Бр. 5
22.06.2011

Моделът на IVECO Eurocargo е в производство от 1991 г. Оттогава той търпи постоянно развитие и обновление, а много от модификациите му печелят различни награди в класа си – включително „Камион на годината“ през 1992 г. През 2001 г. е пусната версия на Eurocargo, в която е монтиран за първи път двигателят Tector. Две години по-късно излиза и новият Iveco Eurocargo Tector Евро-3. А през 2007 г. е стартирана версията Евро-4, за която става дума тук

За 20 години моделът Eurocargo претърпя много промени и спечели много награди

Моделът на IVECO Eurocargo е в производство от 1991 г. Оттогава той търпи постоянно развитие и обновление, а много от модификациите му печелят различни награди в класа си – включително „Камион на годината“ през 1992 г. През 2001 г. е пусната версия на Eurocargo, в която е монтиран за първи път двигателят Tector. Две години по-късно излиза и новият Iveco Eurocargo Tector Евро-3. А през 2007 г. е стартирана версията Евро-4, за която става дума тук

Iveco Eurocargo като модел, покриващ средната гама на италианския производител, е на пазара от 20 години. Това му е осигурило широко разпространение и популярност, както и постоянно присъствие при предлагането на употребявани автомобили. Нормално, след като моделът има от няколко години версия Евро-5, а през 2009 г. бе пуснат в производство вариант с обновена кабина, все по-често в обявите за продажба втора ръка се среща версията Евро-4. Цените за автомобили, произведени през 2008 г., варират от около 36 000 до към 59 000 евро. Зависят от пробега, версията на камиона и, естествено, от варианта на надстройката. Точно в разнообразието на надстройките, обусловено от богатството на вариантите по отношение на двигатели, товароносимост и дължини е силата на Eurocargo. Моделната гама включва автомобили с обща маса 6, 7,5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 и 19 т, съответно с различна междуколесна база и дължина на шасито. Конфигурацията на задвижването е 4х2 или 4х4. Автомобилът е предлаган като шаси кабина или със специализирани надстройки – за сметосъбиране, самосвал, бордови. В гамата влиза дори вариант като влекач.
За времето през което версията Евро-4 е била в производство, у нас са продадени няколко десетки броя от модела – във варианти и 4х2 r 4х4 със специализирани надстройки – сметосъбирачки, самосвали и други.

Двигателите
Изключително голям е мощностният ред, който покриват двигателите Tector – дизелови, 4- и 6-цилиндрови, Common Rail, монтирани в Iveco Eurocargo Евро-4. По-малките са достъпни с максимална мощност 140, 160 и 180 к.с. При 6-цилиндровите максималната мощност е 220, 250, 280 или 300 к.с.
Tector е изключително надежден двигател, казва Михаил Кюркиев, началник на сервиза на Чефин България ЕООД, един от дилърите на Iveco за страната. Спокойно може да се каже, че това е най-здравият агрегат в автомобила. Досега в сервиза на Чефин България не са отбелязали сериозни ремонти по него, както и сервизни кампании, организирани от производителя. Електрониката има поведение, както при всеки съвременен автомобил, отбелязва г-н Кюркиев. Трябва да се спомене обаче, че в това отношение версията Евро-4 е подобрена, тъй като предишните два управляващи компютъра в автомобила са заменени от един. Не са отбелязани и характерни течове на масло и охладителна течност от двигателя. И за пореден път трябва да се напомни, че системата за добавката AdBlue, чрез която се достигат еконормите Евро-4, е капризна към чистота на уреята, напомня специалистът. Дори капки дизелово гориво, попаднали в резервоара със синята течност, водят до влизане на двигателя в авариен режим и работа с понижена мощност. Това е причинено от разлагане и дефектиране на гумените уплътнения и клапани в AdBlue системата. Тя блокира, излиза от строя и трябва да бъде подменена. Макар второто поколение на тези системи да е малко по-устойчиво от първото, казва Михаил Кюркиев, производителите им продължават да правят уплътненията по този начин, за да се избегне опасността от наливане на гориво в резервоара за AdBlue и евентуален взрив от това. Водата, също е враг на системата, тъй като съдържащите се в нея соли задръстват катализатора. Той става неефективен. При следващото ниво на екологичност Евро-5 задължително се монтира сензор за NOx в отработилите газове. Когато нивото не съответства на нормите поради неработеща система и/или катализатор, предупредителната лампа светва и двигателят влиза в авариен режим.
За разлика от предишните модели при Евро-4 е отстранен важен за България конструктивен недостатък. Долното пластмасово казанче на радиатора за охлаждане на двигателя, което стоеше по-ниско от предната броня и при качване по бордюри и минаване през неравности можеше да бъде ударено, вече е защитено.

Трансмисия
При автомобилите Eurocargo Евро-4, които се експлоатират у нас, не се е налагала смяна на съединител заради преждевременно дефектиране. Камионите, които се движат на дълъг път, имат ресурс на този възел около 600 000 – 700 000 км пробег, казва Михаил Кюркиев. Нормално при експлоатираните в градска среда автомобили за сметосъбиране или дистрибуция ресурсът е по-малък. Проблеми могат да се наблюдават при комуналните машини, които влизат в сметища и се случва да боксуват. 
Предавателните кутии, които се монтират на модела са механични ZF – 6- или 9-степенни. За разлика от версията Евро-3 лостът за превключване на предавките е вграден в арматурното табло, а приводът му е реализиран с жила. Ако жилата са оставени без смазка, се е случвало да блокират.
По предавателните кутии не са наблюдавани никакви проблеми или течове. Версията е достъпна и с автоматична предавателна кутия Alisson, която обаче не се среща у нас.
Безпроблемна е работата и на карданното предаване, въпреки че при моделите с дълга база карданният вал е на два лагера. Никакви сервизни намеси не са регистрирани в Чефин България и по главното предаване, диференциала, полуваловете и колесните лагери.

Ходова част и окачване
Голямо е разнообразието и от прилаганите при Iveco Eurocargo варианти на окачването. Автомобилът е произвеждан както с механично окачване на листови ресори отпред и отзад, така и във вариант с пневматично окачване на въздушни възглавници отзад или отзад и отпред. Единственото, което е сменяно, макар и рядко, по окачването, отбелязва Михаил Кюркиев, са втулки на ресорите. Неизправността се проявява по-често при задните ресори, особено след претоварване на автомобила.
Не са правени ремонти и подмени по шарнири, щанги и други елементи от ходовата част.
Колесните спирачни механизми са дискови отпред и отзад. Нормално при автомобилите, използвани за комунални цели в градска среда, спирачните накладки се износват по-бързо, като е имало случаи да се наложи смяната им след пробег от около 60 000 км.
ABS е монтирана стандартно за всички камиони от версията Евро-3 и Евро-4.
Стандартното оборудване включва и електронен ограничител на скоростта, програмируем от водача. Той разполага и с 3 начина за активиране на моторната спирачка: класически (чрез монтиран на пода спирачен бутон), автоматичен (винаги когато е натиснат педалът на спирачката) и с освободен педал за газта. Дълготрайността на спирачните накладки зависи от начина на каране и експлоатация. Специфични и бързи износвания на гуми не се наблюдават.

Кабина и рама
Дизайнът на кабината на Iveco Eurocargo Tector е на световноизвестният дизайнер Giorgetto Giugiaro. Интериорът включва инструментален панел и вътрешно обзавеждане, проектирани за удобство на водача и да намалят външните шумове. Страничните прозорци са с увеличен размер, а предното е голямо и панорамно. Вратите се отварят на 90 градуса. Тези характеристики важат за всички видове кабини: къса, къса с горно легло, дълга кабина и двойна (6 + 1).
Гърбът на средната седалка пада напред и тя се превръща в масичка. Кормилото се регулира по височина и наклон. Седалката е ергономична, уредите са разположени удобно в неотразяващо светлината табло, основните контроли са монтирани удобно на колоната на кормилото. Вградени са голямо количество електронни устройства за следене на процесите в двигателя.
Рамата е пригодена за монтиране върху нея на различни типове надстройки. Обработена е срещу корозия, което є придава дълготрайност.
В заключение
През годините си на експлоатация IVECO Eurocargo се е наложил и е станал популярен в цяла Eвропа при градските и междуградските превози на къси и средни разстояния и при комуналните услуги. Това със сигурност го прави добър избор и при покупката на употребяван автомобил.

 

                                   Мнението на потребителя                                

Александър Стоянов, началник на транспорта в РТК ООД:
Фирмата ни се занимава със сметосъбиране и сметоизвозване на битове отпадъци. Държим тази дейност в столичния район Връбница и в Поморие. С модела Eurocargo Eвро-4 на Iveco съм запознат от 2008 г. От него имаме две версии – самосвали 180Е28 (18 тона, 280 к.с.) и сметосъбирачки 150Е22 (15 т, 220 к.с.) – общо 10 броя. Първите ни автомобили от модела са произведени през 2008 г. и вече са на пробег над 40 000 км. Сметосъбиращите камиони ползваме основно по тесни улици – в селата от район Връбница и в Поморие, заради отличната им маневреност.
По тези камиони не сме имали никакви проблеми и непредвидени ремонти – нито по двигателя, нито по трансмисията, нито по окачването. Не сме сменяли съединител, спирачните накладки се износват нормално и равномерно, но не прекалено бързо, защото въпреки честите спирания и потегляния в градска среда скоростите са ниски.
Двигателно масло и филтри се сменят на 20 000 км пробег или на една година. При нас винаги е второто, тъй като автомобилите ни не могат да направят пробег от 20 000 км за година.
Единствените непредвидени ремонти са били поради скъсани кабели от колесните датчици на ABS-системата заради движението по сметища и разтоварища.
Разходната ни норма на гориво, която сме определили сами след замерване, за София – 25 л/100 км пробег и 4 л на час, а за Поморие – 28 л/100 км пробег и 3 л на час. Автомобилите се вместват в нея безпроблемно.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините