22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Кога и как Коридор №8 ще свърже две морета?

сп. Логистика, 2014, бр. 9
09.12.2014

Кога и как Коридор №8 ще свърже две морета?
Коридор №8 свързва Южна Адриатика с Черно море чрез пътна мрежа с дължина 960 км и железопътни линии с обща дължина 1270 км.

България, Македония и Албания приеха декларация за съвместни действия за изграждане на транспортен Коридор №8. Предстои избирането на координатор и провеждането на годишни срещи за обсъждане на бъдещи инициативи и изпълнение на проекти. Вижте кои са проектите на трите държави за свързване на Черно море с Адриатическо.

[✕]

България, Македония и Албания приеха декларация за съвместни действия за изграждане на транспортен Коридор №8. Предстои избирането на координатор и провеждането на годишни срещи за обсъждане на бъдещи инициативи и изпълнение на проекти. Вижте кои са проектите на трите държави за свързване на Черно море с Адриатическо.


Страната ни ще работи по включването на транспортното направление Бари/Бриндизи – Дуръс/Вльора – Тирана – Скопие – София – Бургас/Варна, или т.нар. Коридор №8 в Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Той свързва Южна Адриатика с Черно море чрез пътна мрежа с дължина 960 км и железопътни линии с обща дължина 1270 км.

 


Дискусии по конкретни ангажименти


В края на октомври служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова проведе среща с колегите си ресорни министри Миле Янакиески от Македония и Едмонд Хаджинасто от Албания. Тримата се обединиха около идеята за създаването на работна група и излъчването на координатор за съвместния проект, както и за провеждането на тристранна среща на министрите веднъж годишно. Страните се договориха заедно да насърчават развитието на мултимодалната инфраструктура по коридора. Прилагането на мерки за улесняване на граничните превози и предоставянето на коридори за бърз и безпрепятствен превоз на стоки също бяха сред обсъжданите теми.
Различните фрагменти на транспортната верига Коридор №8 бяха обсъдени и на конференцията „Балканите – инфраструктура и транспортни връзки между Черно и Адриатическо море“, чийто организатор бе Форумът за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ). Дискутирани бяха конкретни ангажименти по отношение на довършването на инфраструктурата по ключови проекти в България, Македония и Албания.

 



Българските проекти


Министър Ангелкова твърди, че са положени усилия за включване на по-голямата част от трасето в т.нар. основна Трансевропейска транспортна мрежа. Например жп линията София – Пловдив – Бургас е част от коридор „Ориент/Източносредиземноморски“, както и от създадената с Регламент 913/2010 железопътна мрежа за конкурентоспособни товарни превози.
Друга важна част от Коридор №8 – проектирането на жп линията Радомир – Гюешево, е включена в новия програмен период на ОП Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020 г. Дължината на трасето е 88 км, като ще бъде разделено на два лота: Радомир – Кюстендил (54 км) и Кюстендил – Гюешево (34 км). По план строителните дейности ще започнат след 2020 г. Що се отнася до 48-километровата отсечка между София и Радомир, там дейностите по рехабилитация и модернизиране ще започнат след 2017 г. В ход е и модернизацията на друг участък от Коридор №8 – жп линията София – Пловдив. Тя трябва да приключи до края на следващата година и струва общо 125 млн. евро. Рехабилитира се и линията Пловдив – Бургас. Трасето трябва да е готово до средата на 2015 г. и струва 175 млн. евро. Предстои и работа по модернизацията на жп линията Карнобат – Синдел. Това е най-кратката връзка между черноморските пристанища Варна и Бургас (с обща дължина 123 км). Тук финансирането трябва да бъде осигурено от националния бюджет. След края на ремонта и конструкцията по направлението ще могат да се движат влакове със скорост 130 км/ч.

 



Македония ще е готова през 2022 г.


Транспортният министър Миле Янакиески съобщи, че се очаква до 2022 г. да има изградена жп линия между Македония и България. Работата по свързването на двете страни с железен път започва преди 22 години. Липсващата линия между София и Скопие е около 90 км. Според изчисленията за изграждането й ще са необходими 915 млн. евро. На македонска територия в ход е строежът на трасето Куманово – Беляковци. Средствата за него са от Европейската банка за възстановяване и развитие и са в размер на 47 млн. евро. През 2015 г. се очаква да започне изграждането на линията от Беляковци до Крива Паланка (34 км), а стойността на трасето е 145 млн. евро. За 2017 г. е планирано началото на финалния етап – свързването на Крива Паланка с Деве баир. Дължината е 24 км, стойността – 330 млн. евро, а източникът на финансиране все още не е известен.
Друг важен за Македония жп проект е трасето Кичево – Лин (70 км дължина и стойност 570 млн. евро). По отношение на пътната инфраструктура в момента се работи по отсечките Миладиновци – Щип (49 км и стойност 208 млн. евро), Кичево – Охрид (57 км и стойност 374 млн. евро), Демир Капия – Смоковица (28 км и стойност 210 млн. евро). Тези проекти се изпълняват с финансирането на банка EXIM (China Exim Bank). Чрез публично-частно партньорство ще се изграждат пътните направления от Коридор №8 Скопие – Блаче (12,4 км и стойност 70 млн. евро) и Готсивар – Кичево (42 км и стойност 276 млн. евро). По официална информация на македонското транспортно министерство в момента се работи над проекти за 118 пътища с обща дължина 200 км, като е планирано да бъдат изградени 5 нови високоскоростни трасета.

 



96% от стоките за Италия преминават през Гърция


Транспортният министър на Албания Едмонд Хаджинасто поясни, че жп участъкът на тяхна територия до македонската граница ще бъде изграждан в координация със Скопие. По думите му Коридор №8 има ключово значение за развитието на албанските пристанища. 96% от превозите между България и Италия преминават през гръцка територия. Трасето през Гърция е с 300 км по-дълго, което увеличава както разходите, така и времето за пътуване. Пътят през Ниш е със 123 км по-дълъг от директната жп връзка, поясни Мария Милева от Българската асоциация на консултантските фирми по железопътно строителство.
По-голяма част от пътния участък, влизащ в обхвата на Коридор №8 на албанска територия, не е ремонтиран през последните 10 години и е с по една лента за движение във всяка посока, заяви Владимир Биша, представител на Министерството на транспорта и инфраструктурата на Албания. Изключение правят двулентовите участъци Дурас – Рогозин и Тирана – Елбаса, които са завършени през тази година. Скорошни инвестиции в Албания са правени и за 24 км от магистралата Тирана – Елбасан на стойност 230 млн. евро, както и по пътя Леван – Вльора с дължина 23 км на стойност 60 млн. евро.
Предстои трите страни да постигнат устойчива мобилност и висока ефективност на услугите в дългосрочен план, като насочат усилията си върху модернизацията на инфраструктурата, въвеждането на интелигентни транспортни системи, подобряването на конкурентоспособността на транспортните компании и намаляването на вредното влияние върху околната среда.  

Ралица Русинова

<< Обратно към новините