22. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2019. Включете се с нови възможности в Интернет версията!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

ЕС въвежда умни тахографи

сп. Камиони, 2014, Бр. 1
05.02.2014

ЕС въвежда умни тахографи

Евродепутатите приеха на второ четене промените в директивата за цифровите тахографи, с което използването на Думни" устройства става задължително...

Евродепутатите приеха на второ четене промените в директивата за цифровите тахографи, с което използването на Думни" устройства става задължително. Предложението за актуализация на закона беше направено от Европейската комисия (ЕК) преди повече от две години и половина, но заради дългия процес на обсъждане и промени в предложението, окончателното гласуване се състоя на 14 януари 2014 г.

Новите устройства ще бъдат задължителни за товарните автомобили с маса над 3,5 т и за автобусите, превозващи повече от девет души, включително водача. Измененията в европейските разпоредби за тахографите винаги са се случвали бавно. За последно промени от мащабите на сегашните имаше през 2006 г. Тогава бяха въведени цифровите тахографи, но след 5-годишно обсъждане в европейските институции. Дигиталните устройства замениха аналоговите шайби, които действаха по регламент, приет през 1985 г. През 2009 г. имаше леко изменение в закона, което целеше да намали измамите и манипулациите на устройствата. Въпреки това обаче и сега тахографите не са напълно защитени.
Приетите сега промени отново са свързани с предотвратяването на измами, което според ЕК ще има положителен ефект за транспортния бизнес. Новият регламент трябва да повиши безопасността на шофьора и на движението по пътищата като цяло. Невъзможността да се манипулира тахографът трябва да осигури в по-голяма степен лоялната конкуренция, да намали административната тежест върху фирмите, да улесни проверките по пътя, а всичко това в крайна сметка да пести на фирмите от сектора над 500 млн. евро годишно.
Според зам.-председателя на ЕК по въпросите на транспорта Сийм Калас с новите правила се постига цялостен баланс, като се повишава безопасността по пътищата, защитава се лоялната конкуренция, подобряват се условията на труд за водачите, а освен това се пазят интересите на производствените и транспортните индустрии.
Предложението въвежда редица технологични подобрения като функция за сателитно позициониране (GNSS), която премахва нуждата от ръчно въвеждане на данни. Предвижда се тахографите да бъдат оборудвани с интерфейс, така че записаните в тях данни да могат да се ползват от други системи, като например Европейска система за безопасност на пътя (eCall). Свидетелствата за управление на превозно средство могат да се обединят с персоналната карта с електронен чип, използвана с дигиталния тахограф, така че да се намалят възможностите за измами с тези документи. Освен това "интелигентните" устройства ще дават безжичен достъп на контролните органи и те ще проверяват превозните средства от разстояние, без да се налага да ги спират. Ще бъдат спирани само тези, които показват съмнителни данни.
Въвеждането на новия регламент обаче не се приема еднозначно. Транспортният бранш в цяла Европа е притеснен от първоначалната инвестиция, която трябва да се направи за интегрирането на новите устройства и за допълнителните административни разходи. По данни на ЕК промените ще засегнат над 6 милиона камиона и автобуса в Европа.
Това е взето предвид от Европейската комисия, Съвета на Европейския съюз и Европейския парламент, като е определен по-дълъг период за преминаване към новата технология. В първоначалното предложение беше заложен срок до 2020 г., в който камионите и автобусите да въведат новите тахографи. В последната редакция на проектозакона е записано, че крайният срок за въвеждане на "умните" устройства на пазара е 3 години от приемането на директивата, а срокът за задължителното преоборудване - 15 години след пускането на "умните" тахографи на пазара.

<< Обратно към новините