В логистиката винаги има място за фини настройки

сп. Логистика, 2018, бр.5
31.08.2018

Калоян Първов, ръководител отдел Складово стопанство в Производствения център на Кока-Кола ХБК България в Костинброд

В логистиката винаги има място за фини настройки

В компанията Калоян работи от 10 години, минавайки през различни роли в областта на логистиката. Познава складирането и дистрибуцията и на терен, и като анализатор на процесите. Днес той е ръководител на голям логистичен екип. А когато човек премине през теорията и практиката в една компания, лесно намира правилните решения в работния си ден.

ВИЗИТНА КАРТИЧКА   

Калоян Първов е роден през 1985 г. Завършил е икономическа специалност в Свищов. Започва работа в Кока-Кола ХБК България преди 10 години. В момента управлява отдел Складово стопанство в Производствен център Костинброд, в който работят 110 служители на компанията и 140 контрактори. Смята се за принципен и справедлив ръководител.



В компанията Калоян работи от 10 години, минавайки през различни роли в областта на логистиката. Познава складирането и дистрибуцията и на терен, и като анализатор на процесите. Днес той е ръководител на голям логистичен екип. А когато човек премине през теорията и практиката в една компания, лесно намира правилните решения в работния си ден.

 

– Г-н Първов, нека започнем разговора от Вашия делник. Как преминава той?

– Всеки ден срещам различни предизвикателства и ако трябва да отговоря точно на въпроса, трябва да разкажа целия работен процес. Всеки работен ден се появяват ситуации, различни от вчерашните. Денят ми започва в 6,30 часа, когато ставам и веднага се обаждам в склада, за да проверя как е минала нощната смяна и дали има някакви проблеми, за които да се подготвя. Най-важното е директните доставки да са подготвени навреме. Денят ми продължава с решаването на различни предизвикателства и срещи с колеги от всички отдели. Най-често контактувам с колегите от отдел Производство, с които имаме най-много допирни точки.

Като лидер на екипа за мен е изключително важно да отделям време за персонални срещи с хората си. Отделно провеждам и по няколко срещи с външни контрагенти.

– Казусът „лято през пролетта“ с какво ви предизвика тази година?

– Предизвика ни с увеличено потребление и с по-големи обеми на дистрибуция. Трябваше много бързо да реагираме и да увеличим доставките към нашите дистрибутори с наличните ресурси, които имаме. Когато се налага бързо увеличение на персонала, пазарът на труда не може да отговори на това търсене. Управлението на хората и намирането на човешки ресурси са голямото предизвикателство пред нас. 

 

– Какви специалисти търсите?

– Имаме различни отворени позиции, като за нашия екип те са най-често за мотокаристи. За склада търсим хора с висок професионализъм и голям опит. Динамиката е голяма и новите мотокаристи трябва да имат предишен опит, за да се справят. Имаме и програма за успешен старт и всеки новодошъл е прикрепен към опитен колега мотокарист, който да го въведе в процесите. Кока-Кола е организация с голям опит в изграждане уменията на персонала и развитие на хората, което в комбинация с високата динамика позволява на служителите бързо да станат професионалисти в своята област.

 

– Колко смесени палети правите на ден?

– На ден правим над 1000 смесени палета. Микс зоната е от 1000 кв.м и в нея има заредени по няколко палета от всяко SKU. Пикерите обикалят с количките и вземат заявените бройки. В момента там работят 38 души. Заявките се получават през мобилно устройство. Всяко SKU, което трябва да се миксира, минава през терминала, откъдето се получава микс билет, на който се виждат всички SKU, които трябва да се наредят. 

 

– Стават ли грешки?

– Стараем се да няма. Имаме контрольори, които следят дали точните каси са миксирани правилно. Грешките се обработват през нашия Център за обслужване на клиенти и клиентът се компенсира максимално бързо, ако е възможно, дори в същия ден.

 

– Какви количества продукти излизат всеки ден от базата на Кока-Кола ХБК България в Костинброд?

– Около 100 буса и между 40 до 70 големи камиона излизат от базата ни всеки ден. Имаме 12 точки за товарене. Всички автомобили са на контрактори, но ние организираме маршрутите – и между складовете, и до клиентите. Половината бусове нощуват тук, на територията на завода, и се зареждат през нощ-та. На сутринта идват пласьорите и потеглят. Другата половина идват след 6 часа сутринта и ги товарят. В София най-натоварен е първият курс. Около 70 – 80 буса тръгват към търговските обекти сутрин и 30 – 40 потеглят до 14 ч. 

Имаме и нощно зареждане на заведения, тип дискотеки. 

Неотдавна пуснахме в действие две нови складови помещения за 3000 палета и общо капацитетът на складовата ни база достигна 17 000 палета. Складирането зависи от вида на продуктите – ако са двулитрови бутилки, можем да складираме само на два реда. Ако са от 0,5 л, можем да ги наредим като пирамида, защото са по-стабилни. Само Кока-Кола е с десетки видове разфасовки и в зависимост от вида на бутилките или кеновете съхраняваме повече или по-малко. 

 

– Какъв е делът на базата в Костинброд от общата дистрибуция на компанията?

– От Костинброд зареждаме около 70% от общите продажби в страната. Освен обектите в западната част на България, возим и към морето. На големите търговски вериги доставяме стоката до централните складове. Регионални складове имаме в Търговище и Пловдив. Бизнесът е такъв, че изисква обемите да са различни през различните дни, седмици и месеци. Получава се така, че един и същ брой хора работят с различна натовареност в различните дни и смени. Стремим се да поддържаме капацитет, с който да се справим в най-натоварените дни. 

 

– Какъв софтуер ви помага при управлението на такива динамични доставки?

– Работим със SAP система, която ни помага да управляваме процесите. При нас всеки продукт си знае мястото, системата следи трайността и наличието на продуктите. Но идват нови SKU, които изискват нови настройки в системата. Тя се моделира спрямо нови продукти или нови процеси, позволява широк набор от анализи, които ти помагат да разбереш какво се случва с бизнеса.

 

– А как оптимизирате управлението на процесите?

– Както ръководството на склада, така и всеки един служител е въвлечен в този процес. Използваме различни методологии, като Lean и Six Sigama, които да ни помогнат в оптимизацията. Понякога не е нужно да променяш процеса, а да помогнеш на хората да го разберат по-добре и да знаят точно как да го управляват.

 

– Използвате ли корпоративно ноу-хау в управлението на склада?

– Да, във всички процеси се използва корпоративното ноу-хау, но всеки склад е различен – като инфраструктура и специфика, и се налага да се прилагат различни подходи и методологии за управление. Ако човек е проницателен и вижда какво може да се оптимизира, има голямо поле за работа. Всеки ден е различен, тук няма рутинни неща. За следващата година планираме разширение на базата в Костинброд. Ще построим нов склад за готова продукция и за амбалаж, които да отговорят на нарастващите ни нужди. Оптимизацията на процесите и инфраструктурата трябва да вървят ръка за ръка, за да има успех. 

Богиня Матеева

<< Обратно към новините